Liberec, 4. října 2011 Pohodlnější, rychlejší a bezpečnější cestování přinesla modernizace tramvajové trati v Liberci, kde proběhla již třetí etapa plánované výstavby tramvajových kolejí na sídliště Rochlice II (Dobiášova).
První etapa výstavby byla realizována v roce 2008 se týkala rekonstrukce kolejiště a terminálu MHD. V druhé etapě v roce 2009 došlo k modernizaci tramvajové trati v úseku Fügnerova – Mlýnská – Klicperova včetně položení druhé koleje. S rekonstrukčními pracemi na plánované třetí etapě se začalo v srpnu 2010 a trať byla předána do zkušebního provozu o rok později 14. srpna 2011. Modernizace tramvajové trati byla prováděna na úseku dlouhém 950 metrů. Původní jednokolejná trať s rozchodem 1000 mm se změnila na dvojkolejnou, která umožňuje provoz na obou rozchodech (pozn.1000 mm je rozchod určený pro vozidla jedoucí do Vratislavic a Jablonce N/Nisou. Rozchod o šíři 1435 mm používají vozidla, která budou pokračovat ze zastávky U Lomu na sídliště Rochlice II. - Dobiášova).
Rekonstruovaná trať již nekopíruje ulici Na Bídě, prochází areálem bývalé Textilany. Trasa tak respektuje podobu investičního záměru v dané lokalitě. Výstavba proběhla také s velkým důrazem na bezpečnost cestujících. Došlo ke sloučení autobusových a tramvajových zastávek MHD na křižovatce Jablonecká x Kunratická (U Lomu). K těmto centrálním zastávkám jsou vybudovány nové, světelnou signalizací řízené bezpečné přechody. Nově se cestujícím nabízí v jednom místě výběr z více spojů MHD do centra města.
Tramvajová trať je v celém úseku oddělena od individuální silniční dopravy a zabezpečena světelnými signalizacemi. Modernizace trati je provedena nejnovějšími technologiemi (pražce ve tvaru Y a pevná jízdní dráha) zaručují delší životnost oproti konstrukcím používaných v letech minulých. V úseku došlo zároveň k propojení dvou segregovaných dvojkolejných úseků na tramvajové trati do Vratislavic nad Nisou a Jablonce nad Nisou. Vznikl souvislý dvoukolejný úsek v délce 2 150m. V prostoru křižovatky U Lomu je připraveno budoucí odbočení nové tramvajové trati na sídliště Rochlice II. Kolejová konstrukce do těchto míst bude vložena až v souvislosti se zahájením provozu na nové trati.
Celkové stavební náklady činily 124 mil. korun, z čehož přibližně jedna třetina nákladů souvisela s přeložkami inženýrských sítí (2x parovod, silové kabely ČEZ, kabely UPS, O2, kanalizace a jiné). Stavební náklady jsou z 92,5% hrazeny z prostředků Evropské Unie – z projektu Regionálního operačního programu NUTS II.
Společně s modernizací tratě probíhala z prostředků ŘSD generální oprava silnice 1/14 a kompletní obnova veřejného osvětlení a světelných signalizací. V současné době probíhá zkušební provoz a zatím nebyly v systému zaznamenány žádné podstatné závady.
Letošní rekonstrukce probíhala z velké části za provozu na původní tramvajové trati. Provoz na původní jednokolejné trati byl udržován do technicky možné poslední chvíle. Následná náhradní autobusová doprava byla vlivem uzavírky Jablonecké ulice velmi komplikovaná a nákladná. Vedení dopravního podniku si váží velmi tolerantního přístupu svých cestujících, kteří trpělivě vyčkávali návratu dopravy do standardního režimu a práce všech svých zaměstnanců v tomto dovolenkovém období. Modernizovaný úsek tramvajové tratě nyní nabízí příjemnější a rychlejší cestování, pro cestující pak také jednodužší možnost přestupů mezi jednotlivými linkami MHD na zastávce U Lomu.
Martina Poršová, tisková mluvčí DPMLJ, a. s.