Dne 14. 5. 2012
Místo konání : vozovna DPMLJ, a.s.
Pozvaní hosté:
zástupci médií
Martin Sepp – náměstek Libereckého kraje
Lukáš Martin – náměstek Statutárního města Liberec
Roman Šotola – předseda představenstva DPMLJ, a.s.
Členové představenstva a Dozorčí rady DPMLJ, a.s.
Luboš Wejnar – ředitel společnosti DPMLJ, a.s.
Ludvík Lavička – provozně-technický ředitel DPMLJ, a.s.
Ing.Jaroslav Křemen- generální ředitel společnosti PRAGOIMEX, a.s.
Očekávaná nová tramvaj typu EVO2 ve čtvrtek 10.5.2012 vjela do vozovny Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. sledována desítkami zaměstnanců a dopravních nadšenců.
Důvodem dnešní tiskové konference za přítomnosti mnoha hostů a hlavně novinářů je představit novou libereckou tramvaj typu EVO2. Liberecká veřejnost tramvaj uvidí o prázdninách, kdy plánuje vedení společnosti dopravního podniku vystavit nový vůz přímo na terminálu MHD. Do denního provozu by se měla tramvaj rozjet v září 2012.
Zajímavostí určitě je , že v období 19. až 21. června opustí tramvaj vozovnu v Liberci a bude prezentována na 13. ročníku Mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb CZECH RAILDAYS v Ostravě.
Tramvaj typu EVO2 musí v současné době projít řadou zkoušek, které budou stanoveny Drážním úřadem v rámci homologačního procesu. Jelikož se jedná o novostavbu vozidla (nový typ), je třeba provést tyto nařízené typové zkoušky vedle běžně prováděných výchozích a periodických prohlídek. Vozidlo bude podrobeno nejprve kontrole elektrických rozvodů dle dokumentace ve dvou fázích:
První fáze je kontrola a vyzkoušení rozvodů 24 V – řídících a komunikačních kabelů.
Druhá fáze je kontrola a vyzkoušení rozvodů 600 V včetně ověření funkce vlastní elektrické výzbroje. Poté se provede výchozí revize elektro.
Následuje nahrání řídícího SW a vlastní oživení vozidla – to znamená, že vozidlo se pohne vlastní silou. Poté se provedou Drážních úřadem nařízené zkoušky - v současné době ještě není stanoven jejich rozsah. Jedna ze zkoušek je technicko bezpečnostní zkouška, kde jsou ověřovány především zábrzdné dráhy, dané Zákonem o dráhách. Následuje uvedení vozidla do zkušebního provozu bez cestujících se stanovenou umělou zátěží, v tomto případě se jedná o 16 tun za použití pytlovaného sklářského písku. Zátěž musí být přesně rozmístěna a koresponduje s rozložením cestujících v přeplněném vozidle. Rozsah zkušebního provozu (počet ujetých kilometrů) stanoví opět Drážní úřad.
Po nezbytných kontrolách po tomto zkušebním provozu ještě před uvedením do trvalého provozu bude následovat zkušební provoz s cestujícími, kde jako zásadní je 90 denní zkouška spolehlivosti vozidla, která již ale probíhá za běžného provozu s cestujícími.
Současný vozový park libereckých tramvají je založen na čtyřnápravových vozech typové řady T v celkovém počtu 66 ks. Jediní v České republice používáme dva rozchody kolejí – 1000 mm a 1435 mm. Tramvajová vozidla v majetku DPMLJ, a.s. jsou vyrobeny v letech 1963 až 2008. Z toho 24 kusů jsou z let 2003 -2008. Stále je ještě na liberecké koleje vypravován typ T2, který se honosí datem narození 1959. Tyto doslova veteránky jsou staré neuvěřitelných 53 let a jsou určeny pro budoucí muzejní provoz. Liberecké tramvaje díky investicím do opravárenského zázemí v letech 1993 – 2003 jsou v dobrém technickém stavu. Dlouhodobá strategie obnovy kolejových vozidel počítá v budoucnu jak s nákupem nových vozů, tak s modernizací stávajících.
Další nové tramvajové vozy tohoto typu se již budou kompletovat ve libereckých dílnách z dodaných komponentů vlastními zaměstnanci. Současně též bude pokračovat modernizace provozovaných vozidel s dosazením nové elektrické výzbroje a úpravou pro možnost přepravy imobilních občanů – doposud je v provozu 12 ks a třináctý se dokončuje.
Cena tramvaje EVO2: 38 mil. Kč bez DPH
Výrobce:společnost Pragoimex, a.s.
Martina Poršová, tisková mluvčí společnosti DPMLJ, a.s. , Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.,