logo dpmlj

Překlad

14/08 - TISKOVÁ ZPRÁVA

Liberec 18. března 2014

Poprvé se bude na libereckých linkách městské hromadné dopravy projíždět hybridní autobus VOLVO 7700. Testování dvanáctimetrového hybridního autobusu Volvo v běžném provozu MHD s cestujícími bude probíhat denně od 18. do 30. března 2014.
 
Pro ověřovací provoz byla vybrána linka č. 600 reprezentující požadavky na testování, kterými jsou jízda v kopcovitém terénu, hustém městském provozu s maximálním zatížením cestujícími.
Do závěrečné hodnotící zprávy budou zahrnuty provozní údaje, zejména spotřeba paliva, dále technická spolehlivost a v neposlední řadě hodnocení jízdních vlastností od 6 proškolených řidičů, kteří se ve službách na zkušebním provozu autobusu VOLVO 7700 budou podílet.

Tradiční severský výrobce pověstný především svou kvalitou vsadil v případě městských autobusů do budoucna na hybridní pohon. Zatímco další výrobci disponují většinou pouze prototypy, diesel-elektrický paralelní hybrid Volvo je již v sériové výrobě. Prezentovaný úsporný typ hybridního autobusu jezdí nejvíce na linkách městské dopravy ve Velké Británii.

Vedení společnosti DPMLJ se s vozidlem podrobně seznámilo v listopadu na veletrhu CZECHBUS 2013. Další jednání byla jen otázkou načasování možné zápůjčky. „Jsme rádi, že můžeme našim cestujícím formou testování představovat nové technologie v oblasti autobusové dopravy. Tento hybridní autobus nebude v Liberci v letošním roce jediným testovaným vozidlem. V průběhu roku bude mít dopravní podnik zapůjčen také elektrobus“, vysvětlil důvod testování a zápůjčky Luboš Wejnar, ředitel DPMLJ, a.s.

Popis vozidla:

Zapůjčený vůz je klasický městský nízkopodlažní autobus o jmenovité délce 12 m a je poháněn revoluční hybridní technologií nesoucí označení Volvo I-SAM, která kombinuje vznětový motor a elektromotor. Spalovací motor má zdvihový objem 4,8 litru, disponuje výkonem 215 koní a jeho točivý moment je 800 Nm. Spolu s elektromotorem, jehož výkon je 160 koní a točivý monet rovněž 800 Nm pohání 12 ti stupňovou mechanickou převodovku Volvo I-Shift, která přenáší hnací moment na kola zadní nápravy. I přesto, že se jedná o mechanickou převodovku s klasickou suchou třecí spojkou, řazení převodových stupňů probíhá automaticky, bez zásahu řidiče.

Elektromotor je poháněn energií, která je ukládána v akumulátorech. Tyto akumulátory jsou umístěny na střeše nad řidičem a jsou nabíjeny rekuperací při brždění vozidla. Řidič vidí stav nabití akumulátorů na displeji počítače, který je umístěn na přístrojové desce. Autobus se při odjezdu ze zastávky nebo křižovatky rozjíždí pouze na elektřinu a při překročení rychlosti 20 km/h se nastartuje dieselový motor a vůz je pak poháněn součinností obou pohonných
jednotek. Tato hybridní technologie výrazně snižuje spotřebu paliva.
V pravé boční části karoserie se nachází 3 dvoukřídlé dveře ovládané elektropneumaticky z místa řidiče. Celá podlaha prostoru pro cestující je bezbariérová, výška nástupní hrany je 27 cm. Autobus má kapacitu 29 míst k sezení a 58 míst k stání + místo pro invalidní vozík nebo dětský kočárek. Sedačky pro cestující jsou řešeny jako řešeny jako skořepinové s čalouněním. Vůz je vybaven klimatizací pro řidiče i cestující.

-tm-