logo dpmlj

Překlad

Tisková zpráva 23/09 - asistent odbočování

Řidiči dopravního podniku v Liberci jako první v České republice otestují asistenta odbočování pro kloubové autobusy.

Liberec 28. 4. 2023

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. (DPMLJ) začal spolupracovat na pilotním projektu společnosti Knorr-Bremse, která vyvinula nový asistenční systém na hlídání „slepých úhlů“ ve vozidlech s integrovanými asistenčními funkcemi.

Systém má za cíl chránit zranitelné účastníky silničního provozu jako jsou chodci a cyklisté. Závod společnosti sídlí na jedné z průmyslových zón pod Ještědem a ke spolupráci s dopravním podnikem má tedy velmi blízko.

„Chceme v rámci regionu přispět k větší dopravní bezpečnosti, proto jsme se rozhodli nabídnout jeden kompletní systém dopravnímu podniku k vyzkoušení. Věříme, že ohlasy budou pozitivní a budeme pokračovat ve spolupráci,“ sdělil manažer obchodu a marketingu společnosti Knorr-Bremse Petr Zima.

„V Liberci se rozvíjí síť cyklostezek, narůstají počty cyklistů i běžců, a tím přibývá kolisních míst. Autobusy MHD zde zdolávají členitý terén. Systém kamer chrání cestující, chodce, cyklisty a řidiče MHD, kteří se denně pohybují v hustém městském provozu po užších komunikacích,“ zdůraznil dopravní ředitel DPMLJ Martin Hettner.

Bezpečnostní systém ProFleet Assist+ Druhé generace má šest důležitých funkcí, díky kterým může předejít nehodám s jinými vozidly, ale hlavně aktivně předejít kolizi se všemi zranitelnými účastníky silničního provozu. Skládá se ze dvou částí. Na boku autobusu jsou umístěny dvě kamery, jejichž čočky míří proti sobě a jedna kamera se nachází na čelním skle. Asistent tak hlídá „slepé úhly“ vozidla. Pokud se člověk dostane k autobusu na menší vzdálenost než dva a půl metru, automaticky se rozsvítí na displeji žlutý varovný signál, když kamera zaznamená rychlejší pohyb, tak už se rozsvítí na displeji červené varování a spustí se akustický signál. Asistent rozezná živé a neživé objekty, reaguje pouze na člověka. Vylepšená detekce pracuje za úsvitu i ve tmě. Topná tělesa kamery umožňující nepřetržitý provoz systému při teplotách pod bodem mrazu. Cena jednoho systému se pohybuje v závislosti na konfiguraci od 1000 do 2000 euro.

„Předpokládáme, že ten systém bude schopný zajistit větší přehled, co se děje kolem vozu. Pokud bude hlídat kritické hrany, tak to pro řidiče znamená větší jistotu a předejití případným nehodám,“ podotkl vedoucího provozu městské hromadné dopravy Zdeněk Leszkoven.

Dopravní podnik má ve svém vozovém parku 18 kloubových autobusů, deset z nich jsou vozidla typu SOLARIS a dále osm starších vozů. Systém byl nainstalován na autobus s reklamním polepem výrobce asistenta a je nasazován na páteřní linky číslo 12, 25 a na některé spoje do průmyslových zón.

 

  

<tm>