logo dpmlj

Překlad

Tiskové zprávy 2023

Tisková zpráva 23/13 - testování elektrobusu

Dopravní podnik vyzkouší zapůjčený ELEKTROBUS v MHD

 

Liberec 20. 9. 2023

 

Moderní nízkopodlažní elektrobus SOR NS elektric, výrobce společnost SOR Libchavy, si na tři měsíce zapůjčil Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ).

 

Vůz určený pro bezemisní přepravu osob v městském provozu bude postupně testován na většině linek MHD v Liberci. Různorodost terénu na jednotlivých linkách MHD ve městě i za jeho hranicemi, umožní získat potřebná data pro dopravce i výrobce vozidla.

Jedná se o nízkopodlažní autobus SOR délky 12,5 metru s konfigurací interiéru pro provoz městské hromadné dopravy.

Nyní se do elektrobusu montuje odbavovací zařízení, aby mohl co nejdříve vyjet a být představen cestující veřejnosti.

Potřebná nabíjecí stanice pro vozidlo byla umístěna do areálu tramvajové vozovny. Jedno nabití trvá max. 8-9 hodin. Dopravní podnik bude testovat především kilometrický dojezd autobusu či velikost rekuperace z brzdění v libereckých podmínkách.  

Nebude se jednat o jedinou zkoušku elektrobusu, testování bezemisních vozů bude podle vedení společnosti v dopravním podniku pokračovat.

Minimální počty nízkoemisních vozidel budou postupem času narůstat. DPMLJ předpokládá, že v roce 2025 budou již na linkách MHD v Liberci jezdit nejméně 4 autobusy na alternativní elektrický pohon.

Nutné změny ve složení vozidel dopravce upravuje Zákon č. 360/2022 Sb., který dnem 1. prosince 2022 nabyl účinnosti. Zákon připravený Ministerstvem pro místní rozvoj stanoví minimální podíly nízkoemisních vozidel, kterých budou muset zadavatelé veřejných zakázek a objednatelé veřejných služeb v oblasti dopravy dosahovat při pořizování silničních vozidel a služeb využívajících tato vozidla, a to od nabytí účinnosti zákona do konce roku 2025.

 

<tm>

Tisková zpráva 23/12 - Liberecký dopravní podnik a dopravní podnik v Chemnitz společně vjedou do Evropského týdne mobility.

Liberec, 14. 9. 2023

 

Akci připravují oba dopravní podniky velké za podpory nadšenců historické dopravy, který v Liberci prezentuje Boveraclub a v Sasku spolek Straßenbahnfreunde Chemnitz e. V.

Každoroční iniciativa Evropské komise „Evropský týden mobility“ (ETM) se ve většině velkých měst stala tradiční akcí zasvěcené udržitelné dopravě, jinak tomu není ani v Liberci.

Letos poprvé vyjede ve stejný čas mimořádnou jízdou pro veřejnost na obou stranách hranic historická tramvaj v Liberci i v Chemnitz.

Společná jízda se uskuteční v sobotu 16. 9. 2023 v 19:30 hodin.

V Liberci projede tramvajový vůz T3M č. 8106 zdarma celou současnou tramvajovou síť, z vozovny do Vratislavic a přes Horní Hanychov a Lidové Sady zase zpět do vozovny.

V Chemnitz proběhne zvláštní jízda s historickou tramvají ET 54 č. 801 „Lowa“, která rovněž postupně projede celou místní tramvajovou síť.

V obou městech vyrazí historické tramvaje ve stejný čas v 19:30 hodin. Smyslem akce je společná podpora veřejné dopravy a aktivní zapojení obou dopravců do propagace Evropského týdne mobility.

Hlavní program ETH v Liberci se pak koná v pondělí 18. září od 13:00 hodin na náměstí u historické radnice. Zde se mimo dalších subjektů do programu již tradičně zapojuje Dopravní podnik města Liberce a Jablonce nad Nisou. Každoročně zde prezentujeme výhody MHD, povolání řidiče, bezpečnost a pravidla při cestování.

Chemnitz i Liberec mají mnoho společného v historii městské dopravy. V Chemnitz byly v provozu úzkorozchodné tramvaje do roku 1988, kdy byl ukončen přechod na standardní rozchod kolejí 1435 mm. V Liberci byl úzkorozchodný provoz ukončen v létě 2021. Obě města provozovaly dopravu s Československými tramvajemi T3, do Chemnitz dodává nyní nové vozy česká Škoda. V obou městech pečují o historické unikáty sdružení dobrovolníků, v Chemnitz je pak v bývalých dílnách tramvajové muzeum. Oba spolky, Boveraclub, z.s. a Straßenbahnfreunde Chemnitz e.V. úzce spolupracují již od roku 2012.

 

Martina Poršová, tisková mluvčí DPMLJ a.s., Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.        

Tisková zpráva 23/10 - modernizace trati do JBC

Tramvajové vozy se vrátí na meziměstskou trať č. 11 později

Liberec, 22.5.2023

Modernizace tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou je jednou z historicky největších staveb v novodobé historii obou měst. Úkolem náročné modernizace je sjednocení drážního rozchodu kolejí na 1435 milimetrů a odstranění technických a dopravních závad tak, aby byly splněny všechny současné době odpovídající platné normy a předpisy.

Stavební práce aktuálně probíhají v úseku z Vratislavic nad Nisou do Jablonce nad Nisou k ulici Poštovní, včetně úpravy tramvajové smyčky v Tyršových sadech. Stavbu se ale nepodaří dokončit v plánovaném červnovém termínu, provoz s cestujícími je předpokládán až na konci září letošního roku. Nejvíce problematické jsou související přeložky ČEZ distribuce, které se nedaří časově sloučit s prováděnou rekonstrukcí tramvajové trati.

Modernizace trati byla rozložena do několika etap. Započata byla v roce 2000, kdy byly provedeny rozsáhlé práce včetně přípravy na zdvoukolejnění v úseku Nová Ruda – U Lomu. Poslední etapa rekonstrukce tramvajového tělesa probíhá z Vratislavic nad Nisou do Jablonce nad Nisou. Práce byly spuštěny v červenci 2022 a pracuje se nepřetržitě hned na čtyřech úsecích současně.

„Stavba se skládá ze 128 stavebních objektů a k tomu dalších 20 zajišťuje ČEZ distribuce a CETIN. Kompletně se vyměnily koleje na celé trati, kanalizace, přebudovaly výhybny. Trať se částečně přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního provozu, musela se prodloužit životnost kanalizační stoky, vybudovat lávka a nové přemostění, dělají se nové povrhy a signalizace. Zkrátka trať musí splňovat současné technické a bezpečnostní parametry,“ popsal náročnost stavby Ludvík Lavička, provozně-technický ředitel DPMLJ, a.s.

„Jedna z největších stavebních akcí Libereckého kraje vyjde zhruba na 900 milionů korun bez DPH. Pokud se vše podaří podle našich představ, tak budeme moci uplatnit požadavek na dotaci až do výše 622 ml. Kč.,“ zdůraznil Petr Židek, náměstek libereckého primátora a předseda dozorčí rady Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Zároveň doplnil, že do prodloužení termínu a lehkému navýšení ceny stavby přispěly skutečnosti jako vyřizování výkupu nemovitostí, stavební řízení a legislativa s ním spojená, ale také současný stav cen na trhu stavebních materiálů, hlavně oceli.

Na zrekonstruované trati se objeví i celorepubliková rarita. U bývalého nádraží v Proseči vznikne společný přejezd pro vlaky i tramvaje osazený závorami. Cestující tak mají možnost pohodlně přestoupit z jednoho dopravního prostředku na druhý.

Společná tramvajová trať mezi městy Liberec a Jablonec nad Nisou byla otevřena v roce 1955. Svými 12 kilometry délky je nejdelší meziměstskou tramvajovou tratí v České republice. Za rok přepraví téměř milión cestujících. Plánuje se i její prodloužení o dalších cca 800 metrů do dolního centra Jablonce nad Nisou.                                                 

 

<tm>

Tisková zpráva 23/11 - 41BENÁTSKÁ

Slušnost cestujících letos potěšila řidiče speciální linky číslo 41BENÁTSKÁ. Autobusy s návštěvníky hudebního festivalu najezdily 310 kol mezi centrem Liberce a areálem ve Vesci.

Liberec,  1. 8. 2023

Dopravu na akci BENÁTSKÁ! S IMPULSEM 2023 zajišťoval do multifunkčního areálu ve Vesci již tradičně Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ).

Mimo denně vypravovaných 1507 spojů v pracovní dny a 898 spojů MHD o víkendu, rozjel dopravní podnik na hudební festival také speciální linku č. 41 s označením 41BENÁTSKÁ. Autobusy jezdily čtyři dny podle požadavků pořadatele a podle společně schváleného jízdního řádu.

29. ročník hudebního festivalu navštívilo okolo 35 tisíc návštěvníků, z nichž většina využila právě bezplatnou speciální festivalovou linku, která je každoročně vítaným benefitem pro místní a hlavně pro mimoliberecké účastníky akce.

Autobusové spoje z centra Liberce a zpět, s jedním zastavením v zastávce Nádraží, najezdily 3 700 km. Flotilu vozidel tvořily z kapacitních důvodů také z 1/3 kloubové autobusy vozového parku DPMLJ.

Zajištění plynulé dopravy v průběhu festivalu znamenalo pro dopravní podnik několik organizačních změn, např. poslat do služeb v době dovolených navíc 19 řidičů, navýšit vypravenost provozu o 12 autobusů, posílit služby dispečerů a zřídit mobilní dispečerské pracoviště v areálu ve Vesci.

Odměnou pak dopravci bylo, že letos neevidoval žádné mimořádné ani pojistné události. Slušnost cestujících byla nevídaná, řidiči ji hromadně komentovali slovy: „Letos se v autobusech také zdravilo a děkovalo, což vždy potěší“.

Vedení dopravního podniku děkuje všem zaměstnancům za zajištění spolehlivé a bezpečné dopravy tisíců návštěvníků hudebního festivalu BENÁTSKÁ! S IMPULSEM 2023.

DPMLJ, a. s.

Tisková zpráva 23/09 - asistent odbočování

Řidiči dopravního podniku v Liberci jako první v České republice otestují asistenta odbočování pro kloubové autobusy.

Liberec 28. 4. 2023

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. (DPMLJ) začal spolupracovat na pilotním projektu společnosti Knorr-Bremse, která vyvinula nový asistenční systém na hlídání „slepých úhlů“ ve vozidlech s integrovanými asistenčními funkcemi.

Systém má za cíl chránit zranitelné účastníky silničního provozu jako jsou chodci a cyklisté. Závod společnosti sídlí na jedné z průmyslových zón pod Ještědem a ke spolupráci s dopravním podnikem má tedy velmi blízko.

„Chceme v rámci regionu přispět k větší dopravní bezpečnosti, proto jsme se rozhodli nabídnout jeden kompletní systém dopravnímu podniku k vyzkoušení. Věříme, že ohlasy budou pozitivní a budeme pokračovat ve spolupráci,“ sdělil manažer obchodu a marketingu společnosti Knorr-Bremse Petr Zima.

„V Liberci se rozvíjí síť cyklostezek, narůstají počty cyklistů i běžců, a tím přibývá kolisních míst. Autobusy MHD zde zdolávají členitý terén. Systém kamer chrání cestující, chodce, cyklisty a řidiče MHD, kteří se denně pohybují v hustém městském provozu po užších komunikacích,“ zdůraznil dopravní ředitel DPMLJ Martin Hettner.

Bezpečnostní systém ProFleet Assist+ Druhé generace má šest důležitých funkcí, díky kterým může předejít nehodám s jinými vozidly, ale hlavně aktivně předejít kolizi se všemi zranitelnými účastníky silničního provozu. Skládá se ze dvou částí. Na boku autobusu jsou umístěny dvě kamery, jejichž čočky míří proti sobě a jedna kamera se nachází na čelním skle. Asistent tak hlídá „slepé úhly“ vozidla. Pokud se člověk dostane k autobusu na menší vzdálenost než dva a půl metru, automaticky se rozsvítí na displeji žlutý varovný signál, když kamera zaznamená rychlejší pohyb, tak už se rozsvítí na displeji červené varování a spustí se akustický signál. Asistent rozezná živé a neživé objekty, reaguje pouze na člověka. Vylepšená detekce pracuje za úsvitu i ve tmě. Topná tělesa kamery umožňující nepřetržitý provoz systému při teplotách pod bodem mrazu. Cena jednoho systému se pohybuje v závislosti na konfiguraci od 1000 do 2000 euro.

„Předpokládáme, že ten systém bude schopný zajistit větší přehled, co se děje kolem vozu. Pokud bude hlídat kritické hrany, tak to pro řidiče znamená větší jistotu a předejití případným nehodám,“ podotkl vedoucího provozu městské hromadné dopravy Zdeněk Leszkoven.

Dopravní podnik má ve svém vozovém parku 18 kloubových autobusů, deset z nich jsou vozidla typu SOLARIS a dále osm starších vozů. Systém byl nainstalován na autobus s reklamním polepem výrobce asistenta a je nasazován na páteřní linky číslo 12, 25 a na některé spoje do průmyslových zón.

 

  

<tm>