Liberec, 14. září 2011 Vzhledem k množícím se dotazům médií ve věci údajného nákupu tramvají pro Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s., které jsou v mnohém nepravdivé a zavádějící, přinášíme relevantní údaje k celé problematice. Pro přehlednost a stručnost pouze v bodech s krátkým komentářem.
1) V rámci dlouhodobé (desetileté) koncepce obnovy vozového parku DPMLJ bylo,mimo jiné, schváleno, že DP bude realizovat obnovu částečně modernizací starších vozů, částečně realizací vozů nových. V intencích toho byl schválen tender na možnost nákupu max. 8 tramvají do roku 2020 s částečnou participací naší společnosti na jejich výrobě (z důvodu snížení celkové ceny). Z tendru vzešla vítězně společnost Pragoimex, s níž byla následně podepsána smlouva. Podotýkáme, že celou koncepci, jako i jednotlivé kroky, schvalovalo představenstvo dopravního podniku, ve kterém má své zástupce i Statutární město Liberec. Není tedy pravda, že město nebylo o tomto informováno.
2) Není pravda, že tramvaje jsou určeny pouze na prodloužení trati do Rochlice. Tramvaje v majetku DPMLJ je třeba obměňovat a tato dlouhodobá koncepce počítá právě také s nasazením tramvají místo těch, které dosluhují (v provozu v Liberci jsou dnes již téměř historické vozy T2, jsme jediný DP v republice, který ještě tyto vozy provozuje). Představa, že bude dlouhodobě možné fungovat se stávajícími tramvajemi, a ty neustále repasovat, je mylná. Nová tramvaj je kvalitativně na zcela jiné úrovni (dvoučlánkové, plně nízkopodlažní vozidlo, s moderními úspornými pohony, ideálně navržená a uzpůsobená na podmínky MHD v Liberci).
3) Není pravda, že DPMLJ musí do roku 2020 koupit 8 tramvají. Podepsaná smlouva je svým charakterem rámcová. Ve smlouvě je jasně specifikováno, že DPMLJ může koupit tento počet tramvají, přitom se bude řídit svými potřebami a ekonomickými možnostmi. Vždy do 31. 10. daného roku přitom bude rozhodnuto o tom, kolik kusů tramvaje bude DPMLJ v následujícím roce požadovat. O případném nákupu strojů bude opět rozhodovat představenstvo, ve kterém má SML své zástupce, a které zásadním způsobem ovládá.
Na podporu tohoto tvrzení uvádíme i doslovnou citaci odpovědi na novinářský dotaz zástupce partnerské strany, společnosti Pragoimex:
„Vážená paní redaktorko, smlouva, o které se zmiňujete, byla uzavřena na základě výsledku jednacího řízení s uveřejněním. Předmětem této smlouvy je ve stručnosti vypracování dokumentace a dodávka nezbytných dílů, komponent a služeb nezbytných k zajištění výroby 8 ks tramvají.Smlouva je koncipována jako rámcová. Tramvaj číslo 1 se již realizuje.Termíny dodávek a služeb pro tramvaje číslo 2 až 8 (v letech 2012-2020) budou upřesněny v realizačních dodatcích v souladu s potřebami Dopravního podniku. To znamená, že pokud se Dopravní podnik rozhodne, že tramvaje 2 až 8 nepotřebuje, tak díly a služby nemusí odebrat.S pozdravem Ing. David Kronovetr,ředitel organizace a marketingu,PRAGOIMEX a.s., Pod náspem 795/12, 190 05 Praha 9
4) Jednou z významných přidaných hodnot této smlouvy je možnost částečné montáže těchto strojů přímo v prostorách DMPLJ jeho zaměstnanci. Pro DMPLJ to přináší nejen úsporu, ale také možnost přispět k zaměstnanosti v kraji a podílet se na dalším rozvoji tramvajové dopravy, a to i ve spolupráci s místní univerzitou. Navíc by se mohl DP podílet také na výrobě podobného typu vozů pro jiná města, pokud se společnosti Pragoimex podaří uzavřít obchod na dodávku těchto vozidel (Pragoimex je specializován především na vývoj a obchod v této oblasti).
Dovolujeme si zároveň reagovat na některé další nepřesnosti, které dnes byly prezentovány médiím:
1) Pověřený ředitel DPMLJ p. Luboš Wejnar byl donedávna členem představenstva společnosti BusLine, a.s., kam jej po jeho nástupu do společnosti vyslal právě dopravní podnik jako svého zástupce. Vychází to z vzájemné spolupráce, která mezi oběma společnostmi funguje na základě smlouvy, která přešla pod nově vzniklý podnik v souvislosti s fúzí ČSAD Jablonec nad Nisou a vstupem města Jablonec nad Nisou do DPML, a.s. p. Wejnar měl v BusLine, a.s., jako zástupce DPMLJ zejména dohlížet na vzájemnou spolupráci.
2) Není pravda, že DPMLJ je konkurenční společností BusLine, a.s. DPMLJ má ze zákona statut tzv. vnitřního provozovatele, a z tohoto důvodu se nemůže účastnit veřejných soutěží. V opačném případě by přišel o možnost financování ze strany města. Obě společnosti tak nejsou konkurenty, ale naopak spolupracujícími společnostmi.
3) Nákup nových autobusů pro Liberec, které BusLine, a.s., oznámil v těchto dnech, vychází z podepsané smlouvy o spolupráci, v rámci které se BusLine, a.s., mimo jiné, zavazuje k nákupu nových vozů, které budou na provozovaných linkách využívány. Hlavním důvodem je, že BusLine v rámci velkého počtu provozovaných a nakupovaných vozidel, má jiné ceny, než by měl DPMLJ, a dochází tak k dalším úsporám na provozu společnosti.
Martina Poršová, tisková mluvčí DPMLJ, a. s.