Dne 30. 7. 2012
Jablonecká CNG plnící stanice se osvědčila, šetří peníze a také životní prostředí
Plnící stanice na stlačený zemní plyn (CNG) v Rýnovicích, kterou Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s., před třemi lety vybudoval, pomáhá nejen plnit závazky k Dopravnímu sdružení obcí Jablonecka, ale především pomáhá ve finanční úspoře na městské hromadné dopravě v Jablonci a zvyšuje kvalitu poskytovaných služeb. CNG palivo je navíc ekologicky šetrné. Nepřímo poskytuje výhody také provozu v Liberci.
Plnící stanici na CNG vybudoval DPMLJ v roce 2009 ve spolupráci se soukromou společností rovným dílem. Podíl, který do stavby investoval DPMLJ poskytlo z části město Jablonec nad Nisou jako investici k plnění strategických cílů města, především s ohledem na ekologický provoz městské hromadné dopravy a snahu maximalizovat počet nízkopodlažních autobusů na CNG pohon ve městě. Ve smlouvě na provoz MHD v Jablonci nad Nisou se Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou vůči Dopravnímu sdružení obcí Jablonecka zavázal, že navýší počet vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) a zvýší tím procento nízkopodlažních vozidel, tak aby došlo k ekologizaci provozu a snížení negativních vlivů na životní prostředí města.
V návaznosti na tuto investici se podařilo získat dotaci na obnovu vozového parku v rámci MHD Jablonec nad Nisou, kdy byla přidělena dotace na pořízení 6 autobusů značky TEDOM na pohon CNG, které mohou občané Jablonecka potkávat na linkách MHD v Jablonci nad Nisou.
„V současné době za sdružení obcí Jablonecka pozorujeme výrazný nárůst kvality v poskytování MHD, a to zejména kvalitní obnovou vozového parku o nové, moderní, ekologické a především nízkopodlažní autobusy, které usnadňují cestování jak matkám s dětmi, seniorům tak i zdravotně postiženým spoluobčanům. Spolupráce s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou umožňuje velmi dynamický rozvoj služeb cestujícím při stejném příspěvku sdružení na obyvatele“ uvedl Ing. František Chlouba, předseda Dopravního sdružení obcí Jablonecka.
Zajištění vlastní CNG plnící stanice umožnilo DPMLJ také již několik let držet stejnou cenu za ujetý kilometr v tomto regionu, ačkoli vstupní ceny (především samotného CNG) stoupaly. Díky tomu od roku 2009 ušetřil Jablonec a okolní obce, CNG plnící stanici využívající, minimálně 2 koruny na jeden odjetý kilometr, o které by se bez této investice cena zvedla.
Další nespornou výhodou CNG plnící stanice v Jablonci nad Nisou je její nepřetržitý servis. Ten znamená jistotu odběru nejen pro vozy jezdící na Jablonecku, ale také jistotu pro vozy, které jezdí v Liberci. Do doby výstavby plnící stanice v Jablonci byl DPMLJ odkázán, v případě poruchy liberecké soukromé plnící stanice, jezdit pro palivo až do Mladé Boleslavi. To nejen prodražovalo cenu za odjetý kilometr, ale také výrazně omezovalo možnosti DPMLJ, když neúměrně zatěžovalo vozový park v Liberci. Nyní má Liberec možnost v případě potřeby využít právě svou jabloneckou plnící stanici. Běžně využívá smluvní soukromou plnící stanici v Liberci. Také pro vyjednávání podmínek odběru CNG paliva splnila jablonecká plnící stanice svůj význam – pokud by cena paliva v Liberci stoupla, a DPMLJ se již nevyplatilo zde nakupovat, může využít své CNG plničky v Jablonci. V důsledku této konkurence dosahuje DPMLJ v Liberci velmi dobrých cenových podmínek na nákup CNG.
Jaké jsou výhody CNG paliva?
Významná úspora na provozních nákladech
CNG je vůbec nejlevnější pohonnou hmotou, navíc je úspornost dlouhodobě garantována z důvodu minimální výše spotřební daně.
Ekologický provoz CNG autobusů
Emise CO2 se pohybují na až poloviční úrovni oproti klasickým naftovým motorům. Město, které má zájem se prezentovat ekologickým přístupem k životnímu prostředí má v tomto případě jedinečnou příležitost.
Bezpečnost
CNG autobusy jsou nové, nejsou tzv. přestavované, mají veškeré garance od výrobců, kteří ručí za vývoj a koncepci autobusu, komponenty, materiály, montáž atd. Výsledkem je potom vyšší bezpečnost provozu těchto autobusů než u motorové nafty!
Oproti naftovým motorům CNG autobusy zaručují:
- Výrazné snížení emisí pevných částic, které jsou u naftových motorů považovány z důvodu mutagenních a karcinogenních účinků za nejzávažnější.
- Kouřivost vznětových motorů je u plynových pohonů prakticky eliminována.
- Snížení dalších dnes sledovaných složek emisí – oxidů dusíku NOx a emisí oxidu uhelnatého CO.
- Snížení emisí oxidu uhličitého (skleníkového plynu) cca o 10 -15 %.
- Výrazné snížení nemetanových, aromatických a polyaromatických uhlovodíků (PAU), aldehydů.
- Snížení tvorby ozónu v atmosféře nad zemí, který způsobuje tzv. „letní smog“.
- Spaliny z motorů na zemní plyn neobsahují oxid siřičitý (SO2).
- Do zemního plynu se nepřidávají aditiva a karcinogenní přísady.
- Plynové motory mají tišší chod, úroveň hluku plynových autobusů oproti naftovým je díky „měkčímu“ spalování nižší o 50 % vně vozidel, o 60 - 70 % uvnitř vozidel.
- Při tankování nevznikají žádné ztráty paliva (odpařování nafty).
- Nemožnost kontaminace půdy v důsledku úniku nafty na silnici, v garáži.
Martina Poršová, tisková mluvčí, DPMLJ, a. s.