logo dpmlj

Překlad

Tisková zpráva 20/15

Dvě tramvajové skříně vozů T3 z liberecké vozovny skončily dnes v kovošrotu. Oba vozy v dopravním podniku dosloužily a jejich likvidace byla standardním postupem. Ale…

Liberec 15. května 2020

Každý tramvajový vůz má svůj identifikační znak, něco jako SPZ u aut. Tentokrát bude sešrotována tramvaj s inventárním číslem 32. Na liberecké tramvaji se objevila třicetdvojka již po šesté. První tramvajový vůz s tímto inventárním číslem vyjel v roce 1899 a zatím poslední tramvají s číslem 32 se stal v Dopravním podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. vůz T3R.SLF sestavený ve vozovně v Liberci.

První tramvaj s třicetdvojkou byl malý dvounápravový vlečný vůz dodaný v roce 1899, vyroben byl v rakouském Grazu. Cestujícím sloužil v Liberci až do roku 1934, to už ale šest let vozil jiné označení, č. 42.

 
 
1) Vlečný vůz č. 32 na konečné před libereckým nádražím 17. 8. 1922 v soupravě na lince č. 1.
2) Vlečný vůz č. 32 dne 5. 8. 1918 při opravě ve vozovně.

Druhá tramvaj s číslem 32. V roce 1928 byl z českolipské vagónky dodán motorový vůz č. 32 s typickými čtyřmi okny na boku, širokými sloupky a nadokenní „ventilačkou“. V roce 1957 byl modernizován, na bočnici získal tři velká okna. V roce 1966 byl zlikvidován. Vozová skříň ale dále sloužila v Hanychově jako šatna lyžařů.

 
3) Motorový vůz č. 32 dne 23. 2. 1928 při skládání z vagónu na libereckém nádraží.
4) Na Soukenném náměstí dne 14. 8. 1929 nasazení na lince č. 3 do Horního Hanychova.
5) Vůz č. 32 sloužil i v posledních dnech linky č. 2 do Růžodolu I., kde byl vyfocen 9. 10. 1960. 
6) Dne 13. 5. 1964 jezdil vůz č. 32 naposledy kolem pošty a divadla.
7) Vozová skříň vozu byla odvezena v roce 1966 do Hanychova, kde sloužila jako šatna.
8) V polovině osmdesátých let byla karoserie tramvaje č. 32 rozebrána a odvezena do šrotu.

Třetí tramvaj s číslem 32 byla tramvaj typu T3, pocházející z první série těchto vozidel do Liberce dodaných v prosinci 1965. Pro špatný technický stav byla vyřazena už v roce 1984. Ovšem ještě tři roky sloužila jako služební.


9) Tramvaj T3 č. 32 krátce po dodání v roce 1965.
10) T3 č. 32 se stihla v roce 1972 podívat do jablonecké Pražské ulice, kde končila linka č. 11.
11) „Třicetdvojka“ rok před vyřazením na Soukenném, tehdy Gottwaldově náměstí.
12) Pro špatný technický stav tramvaj T3 nahradil byť starší, ale lepší vůz T2, který před tím po Liberci jezdil s číslem 7 a po Ústí n. Labem s číslem 162.

Čtvrtá tramvaj číslo 32.

V roce 1984 číslo 32 obdržela starší, ale právě opravená tramvaj T2. Ta byla vyrobená v roce 1962 pro Ústí nad Labem, kde byla v provozu pod číslem 162 a do Liberce se dostala v roce 1971 jako č. 7. Pod novým číslem dojezdila v roce 1988, zlikvidována byla až v roce 2001.


13) T2 č. 32 ještě v pravidelném provozu u Viaduktu dne 24. 4. 1986.
14) Již jako služební byla T2 č. 32 použita v roce 1989 ke smluvní jízdě. Pozdější zařazení mezi historické vozy se nepodařilo realizovat.

Pátou „třicetdvojkou“ se stala tramvaj T3, zakoupená z Ostravy a tamtéž modernizovaná v roce 2002. Před tím vůz sloužil osobní dopravě v severomoravské metropoli od roku 1966 pod číslem 733. V Liberci byl v provozu do 2015, pak sloužil jen ke cvičným jízdám a po rozebrání byla karoserie odvezena 15. 5. 2020 do šrotu.


15) Vozy č. 32 a 31 dorazily po modernizaci v Ostravě do liberecké vozovny, foto z dílen 2. 5. 2002.
16) Dne 15. 5. 2020 byla karoserie páté „třicetdvojky“ naložena na návěs a odvezena do šrotu.

V pořadí šestou a zatím poslední tramvají s inventárním číslem 32 se stal vůz T3R.SLF sestavený v Liberci. Hrubá stavba vozové skříně byla dodána v roce 2016, o tři roky později byl vůz po kompletaci zařazen do provozu.


17) Skelet karoserie tramvaje T3R.SLF před celkovou kompletací v Liberci.
18) Dvě tramvaje s číslem 32 dne 9. 5. 2020, vpravo ta šestá, nově postavená, s nízkopodlažním částí mezi podvozky.

Tramvaje do Liberce historicky patří. Architekti obecně tramvaje, a nejen pod Ještědem, označují za městotvorný prvek, tramvajová doprava je považována za ekologickou a její popularita stále stoupá. Snad také proto cesta tramvajových vozů na šrotoviště neprobíhá bez povšimnutí a zaslouží ohlédnutí.

Kontakt a foto:

Bc. Martina Poršová, tisková mluvčí DPMLJ a.s.
Ing. Tomáš Krebs, Boveraclub