logo dpmlj

Překlad

Tiskové zprávy 2020

Tisková zpráva 20/17

Od pondělí 25. května 2020 dopravní podnik navyšuje počty spojů linek městské dopravy 

Liberec 21. květen 2020 

Po uvolňování krizových opatření souvisejících s šířením nemoci Covid19 se cestující opět vrací do vozů městské dopravy. Od 10. května MHD již vozí studenty posledních ročníků základních a středních škol. Nově se do školních lavic vrací také žáci prvního stupně základních škol. Od 25. května se tedy opět v Liberci rozjedou i vybrané školní linky.

Vedení dopravního podniku neustále monitoruje vytíženost jednotlivých spojů. Úpravy v jízdních řádech v příštím týdnu jsou současně reakcí na zjištěná data, kdy dochází k prodloužení večerního provozu nebo se posilují spoje do průmyslové zóny.

Podrobněji úpravy na linkách:

Tramvajové linky:

Linka č. 3 a 5

Prodloužení večerního provozu linek, poslední odjezd z Fügnerovy nově ve 23:10

Linka č. 11

·        Nový jízdní řád. Ukončení výluky v úseku Vratislavice n. N – Jablonec n. N.

Autobusové linky:

Linka č. 12

Zkrácení intervalu mezi spoji v pracovní dny v dopoledních hodinách z 15 minut na 12 minut
Prodloužení večerního provozu, poslední odjezd spoje na lince z Fügnerovy nově ve 23:10
Spoj s odjezdem z Fügnerovy ve 23:10 směr Pavlovice křižovatka bude dále pokračovat jako linka č. 28 ve směru Radčice.
 

Linka č. 13

Nový spoj ve 23:25 ze zastávky Pavlovice křižovatka do Kateřinky lesní správa. Tento spoj je pokračováním spoje linky č. 25 s odjezdem ve 23:10 z Fügnerovy směr Pavlovice křižovatka.
Nový spoj ve 23:33 z Kateřinky lesní správa zpět do Fügnerovy.
 

Linky č. 15, 16, 20, 21, 22, 24, 25 a 26

Prodloužení večerního provozu linek, poslední odjezd z Fügnerovy nově ve 23:10
 

Linka č. 18

Přidání 1 páru spojů v pracovní dny mezi 12. a 13. hodinou v úseku Fügnerova – U Pramenů.
Prodloužení večerního provozu linky, poslední odjezd z Fügnerovy nově ve 23:10. Spoj bude ze zastávky Rudolfov pokračovat jako spoj linky č. 19 do Fügnerovy.
 

Linka č. 19

Nový spoj s odjezdem ve 23:29 z Rudolfova do Fügnerovy. Spoj je pokračováním spoje linky č. 18 s odjezdem ve 23:10 z Fügnerovy.
 

Linka č. 27

·        Spoj v pracovní dny s odjezdem v 14:20 z Průmyslové zóny Sever pojede nově v 14:15.

·        V 14:15 tedy nově pojedou současně 2 autobusy najednou z důvodu rozložení obsazenosti spojů po ranní směně.

Linka č. 28

Nový spoj ve 23:24 ze zastávky Pavlovice křižovatka do Radčic. Spoj je pokračováním spoje linky č. 12 s odjezdem ve 23:10 z Fügnerovy směr Pavlovice křižovatka.
Nový spoj ve 23:34 z Radčic do Růžodol I. 

Linka č. 32

Obnoven provoz večerních spojů v pracovní dny s odjezdem ve 21:50 z Průmyslové zóny Sever do Fügnerovy a v sobotu, neděli a ve svátky s odjezdem ve 21:55 z Globusu do Fügnerovy. 

Linky č. 36, 51, 52, 55, 56, 59 a 60

·        V souvislosti s rozšířením výuky na základních školách bude provoz těchto linek obnoven. 

Linka č. 53

Nový spoj s odjezdem v 6:50 z Fügnerovy do zastávky Škola Kateřinky.

<tm>

Tisková zpráva 20/16 - SDP

 

Sdružení dopravních podniků podepsalo společnou žádost o finanční podporu adresovanou Evropské unii

Praha, 18. května 2020 

Evropská sekce Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) spojila více než 80 nejvyšších představitelů dopravních podniků a měst, kteří vyzývají evropské instituce, aby zahrnuly sektor městské veřejné dopravy mezi ty, na něž se vztahuje plán obnovy Evropské unie pro řešení dopadů způsobené pandemií Covid-19. Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) se tak připojilo k největším poskytovatelům veřejné dopravy v Evropě, jakými jsou například belgický STIB, rakouský Wiener Linien, francouzský RATP, Metro Lisabon a mnoho dalších.

Městská, příměstská a regionální veřejná doprava hraje klíčovou úlohu při plnění mnoha politických cílů EU a cílů udržitelného rozvoje. Zároveň je její fungování zásadní pro oživení ekonomiky, tvorbu pracovních míst, sociální začleňování a zdraví obyvatel.

Pandemie Covid-19 silně zasáhla dopravní podniky napříč Evropou, ty české nevyjímaje. Pokles počtu cestujících dosahuje na některých místech až 90 %, přičemž zachování veřejné dopravy je pro fungování ekonomiky naprosto nezbytné. Již nyní je v českých městech velmi hustá automobilová doprava a s postupným uvolňováním opatření se dá čekat zahlcení měst auty. To, spolu s odlivem cestujících, snížením tržeb a naopak s požadavky cestujících na zachování odstupu ve vozech a zajištění maximální čistoty, dopadá negativně na finanční výhledy dopravních podniků. Zástupci dopravců v čele s předsedou UITP se proto obrací v otevřeném dopise na předsedkyni Evropské komise a předsedy Evropské rady a Evropského parlamentu s výzvou o zařazení městských dopravců do plánu evropské hospodářské obnovy.

„Ztotožňuji se s názory dalších 88 kolegů stojících v čele podniků nezbytných pro fungování regionální veřejné dopravy napříč celou Evropou a věřím, že je pro zachování kvality a rozsahu služeb v tomto sektoru nutné získat finanční podporu od Evropské unie,“ říká Tomáš Pelikán, předseda SDP ČR, a doplňuje: „Dopravní podniky jsou vždy důležitým a stabilním regionálním zaměstnavatelem, který si nemůže dovolit šetřit náklady snižováním počtu zaměstnanců či dočasným zastavením provozu. Výše tržeb se ze dne na den dramaticky snížila, přičemž náklady se zvýšily o nákup dezinfekcí, ochranných pomůcek pro zaměstnance a další nezbytné výdaje.“

První dostupné údaje z různých evropských členských států ukazují, že ekosystém v odvětví osobní dopravy bude i nadále pandemií silně ovlivněn.

Přežití veřejné dopravy by mělo být prioritou pro osoby s rozhodovací pravomocí na evropské úrovni. Místní veřejná doprava musí být zahrnuta do jejich plánu hospodářské obnovy a musí zajistit, aby toto odvětví mohlo těžit z finanční podpory pro obnovu evropského hospodářství a aby přežilo a prosperovalo.

Kontakt:

Mgr. Martin Chval, výkonný ředitel SDP ČR
email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) je nejvýznamnější asociace provozovatelů městské hromadné dopravy (MHD) v ČR. Sdružuje 21 dopravních podniků, působících zejména v krajských městech a zahrnuje mimo jiné všechny provozovatele elektrické drážní (tzn. tramvajové, trolejbusové a speciální) dopravy v ČR. Členské dopravní podniky ujedou ročně více než 320 milionů vozových kilometrů a přepraví více než 2,5 miliardy cestujících. Provozují 2 881 autobusů,  1 687 tramvají, 668 trolejbusů a 143 souprav metra. Téměř 70% výkonů je dnes prováděno v elektrické trakci a dopravci mají zpracovány koncepční materiály k dalšímu rozvoji elektrické dopravy s významným zapojením elektrobusů.

UITP (Mezinárodní unie pro veřejnou dopravu)  je lídr v oblasti udržitelné městské mobility. Je to jediná celosvětová síť, která spojuje všechny zúčastněné strany veřejné dopravy a všechny udržitelné druhy dopravy. Má více než 1 800 členů ve stovce zemí světa.

 

Tisková zpráva 20/14 - změny JŘ od 10.5.2020

Změna jízdních řádů MHD platná od 10. května 2020 

Liberec 6. květen 2020

Z důvodu zavedení omezeného režimu školní výuky žáků a studentů posledních ročníků na základních a středních školách dochází k další úpravě jízdních řádů linek městské dopravy v Liberci.

Dílčí změny se týkají pouze linek MHD č. 13, 18, 24 a 53. Provoz ostatních školních linek č. 51, 52, 55, 56, 59 a 60 bude spuštěn až od 25. května 2020 společně se zavedením výuky žáků 1. stupně na základních školách.

Úpravy jízdního řádu platné od 10. 5. 2020:

Linka č. 13

Pracovní dny

  • Spoj s odjezdem v 7:06 z Fügnerovy do Kateřinek bude prodloužen až do zastávky Škola Kateřinky.
  • Spoj s odjezdem v 11:28 z Fügnerovy do Kateřinek pojede nově už v 11:16 a bude prodloužen až do zastávky Škola Kateřinky.
  • Nově pojedou spoje ze zastávky Škola Kateřinky v 7:30 a 11:47

Linka č. 18

Pracovní dny

  • Spoj s odjezdem v 6:55 z Fügnerovy bude prodloužen až do zastávky Škola Kateřinky.
  • Nově pojede spoj ze zastávky Škola Kateřinky v 7:32

Neděle

  • Spoj s odjezdem v 19:23 z Fügnerovy bude prodloužen až do zastávky Škola Kateřinky.
  • Spoj s odjezdem v 19:34 ze zastávky U Pramenů do Fügnerovy pojede až v 19:46. Tento spoj bude nově začínat v 19:39 už v zastávce Škola Kateřinky  

Linka č. 24

Pracovní dny

  • Spoj s odjezdem v 11:16 z Fügnerovy do Pavlovic křižovatka pojede nově až v 11:28.

Linka č. 53

Pracovní dny

  • Nový spoj s odjezdem v 7:35 z Fügnerovy do zastávky Škola Kateřinky.

 

<tm>

Tisková zpráva 20/15

Dvě tramvajové skříně vozů T3 z liberecké vozovny skončily dnes v kovošrotu. Oba vozy v dopravním podniku dosloužily a jejich likvidace byla standardním postupem. Ale…

Liberec 15. května 2020

Každý tramvajový vůz má svůj identifikační znak, něco jako SPZ u aut. Tentokrát bude sešrotována tramvaj s inventárním číslem 32. Na liberecké tramvaji se objevila třicetdvojka již po šesté. První tramvajový vůz s tímto inventárním číslem vyjel v roce 1899 a zatím poslední tramvají s číslem 32 se stal v Dopravním podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. vůz T3R.SLF sestavený ve vozovně v Liberci.

První tramvaj s třicetdvojkou byl malý dvounápravový vlečný vůz dodaný v roce 1899, vyroben byl v rakouském Grazu. Cestujícím sloužil v Liberci až do roku 1934, to už ale šest let vozil jiné označení, č. 42.

 
 
1) Vlečný vůz č. 32 na konečné před libereckým nádražím 17. 8. 1922 v soupravě na lince č. 1.
2) Vlečný vůz č. 32 dne 5. 8. 1918 při opravě ve vozovně.

Druhá tramvaj s číslem 32. V roce 1928 byl z českolipské vagónky dodán motorový vůz č. 32 s typickými čtyřmi okny na boku, širokými sloupky a nadokenní „ventilačkou“. V roce 1957 byl modernizován, na bočnici získal tři velká okna. V roce 1966 byl zlikvidován. Vozová skříň ale dále sloužila v Hanychově jako šatna lyžařů.

 
3) Motorový vůz č. 32 dne 23. 2. 1928 při skládání z vagónu na libereckém nádraží.
4) Na Soukenném náměstí dne 14. 8. 1929 nasazení na lince č. 3 do Horního Hanychova.
5) Vůz č. 32 sloužil i v posledních dnech linky č. 2 do Růžodolu I., kde byl vyfocen 9. 10. 1960. 
6) Dne 13. 5. 1964 jezdil vůz č. 32 naposledy kolem pošty a divadla.
7) Vozová skříň vozu byla odvezena v roce 1966 do Hanychova, kde sloužila jako šatna.
8) V polovině osmdesátých let byla karoserie tramvaje č. 32 rozebrána a odvezena do šrotu.

Třetí tramvaj s číslem 32 byla tramvaj typu T3, pocházející z první série těchto vozidel do Liberce dodaných v prosinci 1965. Pro špatný technický stav byla vyřazena už v roce 1984. Ovšem ještě tři roky sloužila jako služební.


9) Tramvaj T3 č. 32 krátce po dodání v roce 1965.
10) T3 č. 32 se stihla v roce 1972 podívat do jablonecké Pražské ulice, kde končila linka č. 11.
11) „Třicetdvojka“ rok před vyřazením na Soukenném, tehdy Gottwaldově náměstí.
12) Pro špatný technický stav tramvaj T3 nahradil byť starší, ale lepší vůz T2, který před tím po Liberci jezdil s číslem 7 a po Ústí n. Labem s číslem 162.

Čtvrtá tramvaj číslo 32.

V roce 1984 číslo 32 obdržela starší, ale právě opravená tramvaj T2. Ta byla vyrobená v roce 1962 pro Ústí nad Labem, kde byla v provozu pod číslem 162 a do Liberce se dostala v roce 1971 jako č. 7. Pod novým číslem dojezdila v roce 1988, zlikvidována byla až v roce 2001.


13) T2 č. 32 ještě v pravidelném provozu u Viaduktu dne 24. 4. 1986.
14) Již jako služební byla T2 č. 32 použita v roce 1989 ke smluvní jízdě. Pozdější zařazení mezi historické vozy se nepodařilo realizovat.

Pátou „třicetdvojkou“ se stala tramvaj T3, zakoupená z Ostravy a tamtéž modernizovaná v roce 2002. Před tím vůz sloužil osobní dopravě v severomoravské metropoli od roku 1966 pod číslem 733. V Liberci byl v provozu do 2015, pak sloužil jen ke cvičným jízdám a po rozebrání byla karoserie odvezena 15. 5. 2020 do šrotu.


15) Vozy č. 32 a 31 dorazily po modernizaci v Ostravě do liberecké vozovny, foto z dílen 2. 5. 2002.
16) Dne 15. 5. 2020 byla karoserie páté „třicetdvojky“ naložena na návěs a odvezena do šrotu.

V pořadí šestou a zatím poslední tramvají s inventárním číslem 32 se stal vůz T3R.SLF sestavený v Liberci. Hrubá stavba vozové skříně byla dodána v roce 2016, o tři roky později byl vůz po kompletaci zařazen do provozu.


17) Skelet karoserie tramvaje T3R.SLF před celkovou kompletací v Liberci.
18) Dvě tramvaje s číslem 32 dne 9. 5. 2020, vpravo ta šestá, nově postavená, s nízkopodlažním částí mezi podvozky.

Tramvaje do Liberce historicky patří. Architekti obecně tramvaje, a nejen pod Ještědem, označují za městotvorný prvek, tramvajová doprava je považována za ekologickou a její popularita stále stoupá. Snad také proto cesta tramvajových vozů na šrotoviště neprobíhá bez povšimnutí a zaslouží ohlédnutí.

Kontakt a foto:

Bc. Martina Poršová, tisková mluvčí DPMLJ a.s.
Ing. Tomáš Krebs, Boveraclub

 

 

Tisková zpráva 20/13 - zvýšení provozu MHD

Dopravní podnik navyšuje provoz městské hromadné dopravy od 4. května 2020.

Liberec 28. duben 2020

Důvodem úprav jízdních řádů je stoupající počet cestujících a obnovení výroby firem v průmyslových zónách v Liberci po omezení provozu v souvislosti s COVID-19

Dopravní podnik reaguje na nárůst obsazenosti spojů na některých na linkách MHD. Průmyslové zóny postupně obnovují výrobu, a tak po prodlouženém víkendu od 4. 5. 2020 dojde na vybraných autobusových linkách k navýšení počtu spojů. Jedná se především o zkrácení intervalu mezi spoji na páteřních autobusových linkách č. 13, 24 a 26, přidání spojů na lince č. 27 v době střídání pracovních směn v Průmyslové zóně Sever, předisponování kloubových autobusů na linku č. 31 a obnovení provozu linek č. 33, 34 a 35 obsluhujících Průmyslovou zónu Jih.

Podrobnější informace k úpravě na linkách:

Linka č. 12

Pracovní dny

Změna časové polohy vybraných spojů po 20. hodině
Změna nízkopodlažnosti spojů
Spoj s odjezdem z Fügnerovy ve 22:40 směr Pavlovice křižovatka bude dále pokračovat jako linka č. 28 směr Radčice 

Linky č. 13, 24 a 26

Pracovní dny

Zkrácen interval mezi spoji v ranní a odpolední špičce na 8 minut místo dosavadních 10 minut. V dopoledním sedle na interval 12 minut místo dosavadních 15 minut.
Změna nízkopodlažnosti spojů 

Linka č. 15

Pracovní dny

Posun večerního spoje z Fügnerovy z 22:38 na 22:40 hodin

Linka č. 16

Obnoven provoz linky na Křižanské sedlo
Ukončení objízdné trasy přes zastávku Rybníček

Linka č. 19

Pracovní dny

Posun večerního spoje z Fügnerovy z 22:38 na 22:40 hodin
Sobota a neděle

Spoj s odjezdem z Rudolfova v 13:43 bude nově odjíždět v 13:42 hodin 

Linka č. 22

Ukončení objízdné trasy přes zastávku Rybníček
Pracovní dny

Posun večerních spojů z Fügnerovy z 22:38 na 22:40 hodin. Změna nízkopodlažnosti spojů.

Linka č. 25

Pracovní dny

Změna nízkopodlažnosti spojů.
Spoj s odjezdem z Fügnerovy ve 22:40 hodin směr Pavlovice křižovatka bude dále pokračovat jako linka č. 13 směr Kateřinky lesní správa.
 

Sobota a neděle

Spoj s odjezdem z Fügnerovy ve 22:40 hodin směr Pavlovice křižovatka bude dále pokračovat jako linka č. 13 směr Kateřinky lesní správa.
Zrušen spoj s odjezdem ve 22:51 hodin z Ruprechtice sídliště do Fügnerovy.

Linka č. 27

Ukončení objízdné trasy přes zastávku Rybníček.
Pracovní dny

Přidání spojů v časech střídání pracovních směn v Průmyslové zóně Sever

Linka č. 28

Pracovní dny

Obnoven spoj s odjezdem v 7:56 hodin ze zastávky Pavlovice křižovatka do zastávky Růžodol I

Linka č. 30

Ukončení objízdné trasy přes zastávku Rybníček

Linka č. 31

Pracovní dny

Přidání spojů v časech střídání pracovních směn v Průmyslové zóně Jih 

Linky č. 33, 34 a 35

Obnoven provoz linek v rozsahu jako před omezením platném od 26. 3. 2020 

Linka č. 37

Ukončení objízdné trasy přes zastávku Rybníček 

Linka č. 99

Ukončení objízdné trasy přes zastávku Rybníček
 

 

 

 

 

Bc. Martina Poršová, tisková mluvčí DPMLJ a.s., Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.