logo dpmlj

Překlad

OBSLUHA ZAŘÍZENÍ CVP48

Vážení cestující,

dne 21.2.2024 jsme zahájili postupné zprovoznění prodejních zařízeních CVP48 (zelené strojky) od společnosti Mikroelektronika, a.s. ve vozidlech DPMLJ.
Od soboty 23.3.2024 jsou zařízeními vybavena všechna vozidla DPMLJ.

>>> NÁVOD PRO ZAKOUPENÍ JÍZDNÉHO <<<

Do konce měsíce února 2024 běžel TESTOVACÍ PROVOZ ve kterém bylo zapojeno 17 vozidel (11 autobusů a 6 tramvajových vozů).
Na základě vyhodnocení testovacího provozu, došlo k postupnému nasazení nových zařízení do ostatních vozidel. Kompletní nasazení se tak podařilo dříve než byl předpokládaný termín (do konce března 2024).

Na těchto prodejních zařízeních je možné zakoupit jízdenku pomocí bankovní karty, elektronické peněženky OPUSCARD (červená karta) nebo elektronické peněženky OPUSCARD+ (bílá karta).

Po výběru jízdenky, zvolení počtu jízdenek a následnému zaplacení, zařízení vytiskne papírovou jízdenku s QR kódem, díky kterému lze jízdenku použít na cestování po dané zóně (např. Liberec) nebo relaci (např. Liberec - Frýdlant) dle zvolené jízdenky, všemi vozidly v IDOL (tedy MHD, příměstský autobus či vlak).

DPMLJ je součástí integrované dopravy Libereckého kraje IDOL, kde byla papírová jízdenka s QR kódem zvolena jako nástroj k zajištění přestupů v rámci celého kraje u všech dopravců.

Vozidla s funkčním zařízením
jsou označena nálepkou viz. obrázek.

Nálepky jsou umístěny na čele vozidla a u dveří do vozidla.

 

Informační leták

FAQ (často kladené dotazy):

Otázka: Proč si na zařízení nemohu zkontrolovat mnou zakoupené kupóny na Opuscard+ (bílé kartě)?

Protože karta OPUSCARD+ má na sobě uloženou pouze informaci o elektronické peněžence (nabitých penězích).
Předplatné jízdné už není na kartě uloženo (jako tomu bylo u červené OPUSCARD), to je uloženo na serverech a kartička slouží pouze jako tzv. "identifikátor" (že se jedná o Vás).

Otázka: Proč při koupi jízdného, někdy dojde ke stržení 1Kč a někdy ne?

Ke stržení 1Kč nedojde nikdy (toto platí pouze u vydavatele bankovních karet MasterCard) dojde pouze k rezervaci 1Kč (jako např. u hotelu, když si zamluvíte pokoj, tak si hotel může zablokovat částku za ubytování na Vaší kartě), čímž si bankovní svět ověří, že Vaše karta funguje má dostatek financí a otevře si tzv. "platební okno".

Toto platební okno pak sbírá informace o Vašich jízdách a po cca 5dnech ho uzavře a strhne dohromady celou částku za proježděné jízdné (tedy ne za každou jízdenku jednotlivě, ale celkem za jízdenky zakoupené v platebním oknu). 1Kč je následně uvolněna (nestržena z účtu cestujícího).

Dalších nákupem se opět rezervuje 1Kč a otevře se nové platební okno. (Platební okno se může uzavřít dříve, když by nákup jízdného přesáhl částku 500,- Kč pro ověření PINu.).

Pokud máte běžnou bankovní kartu, kartu v mobilu, kartu v chytrých hodinkách, prstenu, atd. jedná se vždy o jinou kartu = jiný identifikátor (i když ke stejnému bankovnímu účtu), platební okno se otevírá pro každou kartu zvlášť (tedy u MasterCard vždy zablokování 1Kč při prvním placení daným identifikátorem).

U karet vydaných společností VISA je systém podobný, jen nedochází k zablokování 1Kč a platební okno je vždy otevřeno na jeden den.

Pozn.: Toto vše se děje dle nařízení vydavatelů karet (VISA, MasterCard, atd.) a bankovních asociací s ohledem na bezpečnost a rychlost. DPMLJ to nemůže nijak změnit nebo zkrátit.

Otázka: Proč se jízdenky nestrhávají jednotlivě, ale celkem za nějaké období?

Jak bylo řečeno v předchozí otázce, není to volbou dopravce, ale je to princip daný jednotlivými vydavateli bankovních karet.
MasterCard si zarezervuje 1Kč a otevře platební okno, které trvá cca 5dní. Po vyúčtování "platebního okna" 1Kč opět uvolní.
VISA každý den prvním nákupem jízdného, otevře "platební okno" a do druhého dne ho uzavře. A pak opět otevře další a pořád dokola.

Stržení peněz je dané vždy za "platební okno", které je dáno vydavatelem Vaší karty (MasterCard, VISA, atd.).

Otázka: Zařízení mi při nákupu jízdného napsalo, že moje bankovní karta je blacklistu (seznam zakázaných karet), co s tím a proč se to stalo?

Nic, už jste vše potřebné udělali! Opravdu!

Proč se to děje: Při přiložení bankovní karty na zařízení, dojde ke komunikaci mezi Vaší bankovní kartou a bankovní čtečkou v zařízení, kdy si spolu povídají a ověřují jestli je karta v pořádku, jestli souhlasí podpisové klíče, jestli není karta na blacklistu, jestli má dostatek financí, atp..
Bohužel z nějakého důvodu (např. krátké přiložení karty, nějaký technický důvod nebo prostě jen vesmír...) se vše neověřilo správně a bankovní čtečka kartu odmítla. Tímto odmítnutím, vydala čtečka povel do banky, karta je divná a špatná, banko raději dej tuto kartu na blacklist (seznam zakázaných karet).
Cestujícímu se na zařízení ukáže červená obrazovka s textem transakce se nezdařila a tak cestující ihned nákup opakuje. Ve druhém pokusu dojde k správnému načtení a ověření a jízdenka je mu prodána bez problému.
Banka, ale už na pozadí předala číslo karty na blacklist (z prvního špatného pokusu) a nyní si všechna zařízení do cca 30min aktualizují nový blacklist, kde je i číslo této karty uloženo.
Při dalším nákupu (třeba ten den později, za den, za týden...) se cestujícímu objeví hláška Transakce se nezdařila, Vaše karta je na blacklistu.
Co s tím: Nic :) Tím, že cestující přiložil kartu a napsalo mu to hlášku "Karta je na blacklistu" čtečka ověřila kartu jako v pořádku a dala znovu povel do banky, karta je OK, banko můžeš jí dát z blacklistu pryč! A do 30min si zařízení stáhnou nový blacklist, kde už karta není uvedena.

Pozn.: Výše popsaná komunikace, se děje v řádech pikovteřin na pozadí systému, bez vědomí cestujícího. 

Pozn.: Celý tento systém je dán bankami a jejich bezpečnostním systémem při nakládáním s Vašimi penězi. DPMLJ toto nedokáže za banku nějak změnit.

Otázka: Když je moje bankovní karta na blacklistu, tak proč mi v jiných obchodech funguje?

Jedná se o dva nezávislé bankovní světy - svět mikrotransakcí (řádově v desítkách korun jako např. doprava, jídelní automaty, atd.) a svět klasických transakcí (obchody, banky, služby, atd.), které se navzájem neovlivňují. Tedy pokud je Vaše karta na blacklistu v dopravě, nemá to vliv na ostatní platby.

Otázka: Proč se z Vašich zařízení tiskne papírová jízdenka, vždyť je to zbytečné a vyhazujete tím peníze?!

DPMLJ je součástí integrovaného systému IDOL, ve kterém jezdí spousta různých dopravců.
Aby jízdenka mohla být přestupná v rámci celé zóny u každého dopravce je jízdenka vytištěna a dopravce pak přečtením QR kódu jízdenku uzná jako platnou.
Toto je dáno systémem OPUSCARD+, protože na (bílou) kartu už nelze jízdenku uložit a tak musí dojít k vytištění QR kódu.

DPMLJ, a. s.