logo dpmlj

Překlad

Tiskové zprávy 2022

Tisková zpráva 22/13 - evropský týden mobility

Do projektu Evropský týden mobility jsou zapojené i letos dopravní podniky Sdružení dopravních podniků ČR

Praha, 19. září 2022

Evropský týden mobility (ETM) je iniciativa Evropské komise na podporu udržitelné mobility.
I letos se zájemci v několika českých městech mohou seznámit s výhodami městské hromadné dopravy, prohlédnout si nejmodernější autobusy s ekologickým pohonem nebo třeba vyzkoušet trenažér tramvaje. Čtyři dopravní podniky svezou cestující v rámci Dne bez aut v MHD zadarmo.

„Tématem letošního ročníku je „Lepší dostupnost“, což odkazuje k tomu, že se lidé chtějí opět setkávat bez omezení. Právě i díky veřejné dopravě mohou zůstat ve spojení. Doufáme, že už nikdo nebude strašit veřejnost, že městská hromadná doprava je nebezpečná a lidé by se jí měli vyhýbat. Naopak bychom ji měli vnímat jako jeden z hlavních pilířů udržitelné mobility ve městech,“ uvedl předseda Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) Tomáš Pelikán.  

Do projektu ETM se zapojil Dopravní podnik města Hradce Králové, který v rámci Dne bez aut ve čtvrtek 22. září 2022 vystaví na Velkém náměstí parciální trolejbus Škoda 30 Tr – SOR TNB 12 a elektrobus typu SOR NS 12 – ELECTRIC. Hradeckou MHD mohou lidé použít zdarma, a to po předložení řidičského průkazu.  

V tento den se mohou bezplatně přepravovat cestující i v Ústí nad Labem, konkrétně v tarifní zóně 101 Ústí nad Labem v MHD, v zelených autobusech a ve vlacích. Dopravní podnik města Ústí nad Labem tak podpoří omezování městského automobilismu.

Pravidelně se k projektu připojuje také Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). „V centru Liberce se od nás děti z mateřských a základních škol dozví, jak se správně chovat při cestování MHD. I dospělí si rádi vyzkouší, jaký má řidič výhled z autobusu na přechod pro chodce. Proto tu máme i improvizovanou zastávku a přechod,“ přiblížila tisková mluvčí DPMLJ Martina Poršová.

Den bez aut oslaví 22. září bezplatným jízdným také Dopravní společnost Zlín – Otrokovice. Revizoři jízdní doklady kontrolovat nebudou. Úplně zadarmo si tak mohou MHD vyzkoušet i lidé, kteří jsou jinak zvyklí používat při jízdách ve městě osobní automobil.

Pokud lidé nechají auto doma a budou cestovat 22. září s Městským dopravním podnikem Opava, jízdu budou mít rovněž zadarmo. Stačí předložit malý technický průkaz.

V sobotu 17. září si mohli zájemci vyzkoušet trenažéry autobusu, trolejbusu i tramvaje Dopravního podniku města Brna na dopravním hřišti Riviéra. Ve stejný den se Dopravní podnik hl. m. Prahy zapojil do akce „Kombinuj a jeď!“, která se odehrála před Výstavištěm Holešovice. Dopravní podnik města Jihlavy nechal v neděli 18. září nahlédnout do svého zázemí širokou veřejnost v rámci Dne otevřených dveří, který doplnily lákavé retrojízdy.

<tm> 

Sdružení dopravních podniků ČR je nejvýznamnější asociace provozovatelů městské hromadné dopravy v ČR. Sdružuje 22 dopravních podniků, působících zejména v krajských městech a zahrnuje mimo jiné všechny provozovatele elektrické drážní (tzn. tramvajové, trolejbusové a speciální) dopravy v ČR. Členské dopravní podniky ujedou ročně okolo 310 milionů vozových kilometrů a přepraví přes 1,5 miliardy cestujících. Provozují více než 6 000 vozidel, z nichž nadpoloviční většina je bezemisních.

Tisková zpráva 22/12 - Na otočku

 Dopravní podnik v rámci Dnů evropského dědictví pozve veřejnost NA OTOČKU

do zázemí autobusových garáží a do jedné z hal tramvajové vozovny

V rámci Dnů evropského dědictví (EHD) se v měsíci září snaží Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) zapojit a otevřít prostor, který není jindy k nahlédnutí. Nejširší veřejnosti se tak v Libereckém kraji tradičně otevřou brány nejzajímavějších památek, budov a objektů. 

Prostory v dopravním podniku budou otevřeny v sobotu 10. září 2022 od 10 – 17 hodin.

Z provozních důvodů se nejedná o tradiční Den otevřených dveří, ale o pozvání NA OTOČKU, na které vás odvezou tradiční současné nebo minulé vozy MHD. Zveme fandy dopravy a veřejnost na vybraná 2 stanoviště DPMLJ v Liberci, a to do autobusových garáží ve Vilové ulici a do jedné z hal tramvajové vozovny v Tatranské ulici. Akce probíhá ve spolupráci s Boveraclubem.

NA OTOČKU DO AUTOBUSOVÝCH GARÁŽÍ MHD

NA OTOČKU TRAMVAJOVÉ VOZOVNY MHD

okruhy na otočku / autobusem / tramvají / podle speciálního jízdního řádu

 speciální spoje vyjíždí z areálu nebo v blízkosti Technického muzea Liberec

 přivezeme vás - prohlédnete si - dozvíte se – odvezeme vás zpět do TML

Do garáží pojede autobusový spoj linky č. 111 – kloubový vůz SOLARIS. V areálu bude připravena komentovaná prohlídka technického zázemí autobusových garáží a vozidel. Do vozovny se rozjedou historické tramvaje. V areálu nabízíme ukázku postupu modernizace přistavených tramvajových vozů dopravního podniku.

Jak se kam dostanete?

Autobus, linka č. 111, trasa TML – Fügnerova – garáže, standardní autobus, jízdné zdarma.

Tramvaj, linka č. 1, trasa Lidové Sady – Fügnerova – vozovna, historická tramvaj 78 nebo 117, v případě zájmu obě, jízdné dobrovolné.

Tramvaj, linka č. 4, trasa Vratislavice  – Fügnerova – vozovna, historická tramvaj 17, jízdné dobrovolné. Připravena bude také záložní historická tramvaj 8106.       

Na viděnou 

                     

Tisková zpráva 22/10 - Spolupráce DPMLJ a TUL

Bezpečnou jízdu tramvají ohlídají lasery a satelitní navigace 

Liberec 5. září 2022 

Nebezpečné odchylky v rozchodu tramvajových kolejí odhalí patentované zařízení, které vědci z Technické univerzity v Liberci vyvíjeli a testovali ve spolupráci s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Prototyp už dopravní podnik k měření rozchodu kolejí používá.

Stav tramvajové tratě se dosud kontroloval ručními, případně pojízdnými měřidly. Pracovníci dopravního podniku museli procházet trať a naměřené hodnoty ručně zapisovat. Šlo o nekomfortní a zdlouhavé měření spíše lokálního charakteru.

„Nové měřicí zařízení je přichycené k podvozku tramvaje, vše je automatizované a všechny naměřené údaje se ukládají do počítače. Během krátké doby navíc můžeme proměřit celou tramvajovou trať. Měřit můžeme i opakovaně během roku,“ zmiňuje výhody nového způsobu kontroly trati Ludvík Lavička, provozní ředitel DPMLJ.

Podstata automatického měření je založena na bázi laserů, kamer a satelitní navigace. Takový systém se už využívá u sledování stavu vlakových tratí. Jenže tramvaje mají podstatnou část kolejí zapuštěnou v úrovni terénu, což měření za pomoci laserů a kamer znemožňovalo. Dokáže to až nyní unikátní zařízení vyvinuté a zkonstruované na Technické univerzitě v Liberci.

Každou měřicí jednotkou promítáme kolmo na kolejnici laserový paprsek a kamerou snímáme obraz. Získáváme tedy dva obrazy – levé a pravé kolejnice. Softwarově tyto dva obrazy vyhodnotíme a získáme aktuální rozchod. To byl obtížný úkol. Jedná se totiž o dvě samostatná zařízení, která ale umíme společně kalibrovat tak, aby měřila správně a naprosto přesně,“ říká člen řešitelského týmu z Fakulty strojní TUL Ondřej Matúšek a dodává: „Díky satelitní navigaci GPS přesně zaznamenáme, v jaké části trati je problém.“

Navržené zařízení je primárně určeno pro tramvajové podvozky T3. Na těchto tramvajích se také v noci, aby se jízdou 20 km/h nebrzdil provoz na trati, v Liberci testovalo. Další testy ještě budou probíhat.

 „Velkou výhodou je, že během měření jsou kolejnice zatíženy jako v reálném provozu. Mnohatunová souprava totiž může mít na vzájemnou polohu kolejnic nezanedbatelný vliv,“ doplňuje Ludvík Lavička.

Kontrola rozchodu bude nyní mnohem komfortnější. Kromě toho, že zařízení dokáže odhalit potenciálně nebezpečná místa tratě, mohou se získané výsledky využít i v rámci dlouhodobého efektivního plánování oprav tratí,“ říká Michal Starý, vedoucí týmu Fakulty strojní TUL a Ústavu pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace TUL, který systém tři roky vyvíjel.

Tým doktora Starého vyvinul zařízení v rámci projektu „Provozní diagnostika profilu a rozchodu tramvajových kolejí pod zatížením“ a prototyp včetně licence k provozování předal do vlastnictví DPMLJ. Technická univerzita v Liberci má zájem zařízení dál komercionalizovat a nabídnout i jiným dopravním podnikům v tuzemsku i za hranicemi. S vyhledáním potenciálních komerčních partnerů pomůže nově založená univerzitní společnost The University Company TUL (TUC).

Kontakt:

Martina Poršová, tisková mluvčí DPMLJ a.s.

Radek Pirkl, tiskový mluvčí Technická univerzita Liberec

  

Foto archiv DPMLJ a TUL

 

Tisková zpráva 22/11 - Tichá tramvaj

TICHÁ TRAMVAJ aneb pojízdná učebna pro minikurz znakového jazyka

Liberec, 7.9.2022 

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (dále DPMLJ) opět vypraví ve spolupráci s libereckou pobočkou Tichého světa, o.p.s. TICHOU TRAMVAJ. Nastoupením do vozu přijímají cestující výzvu pro snadnější komunikaci a pochopení světa neslyšících.

Nápad, jak propojit svět slyšících a neslyšících, vzniknul před šesti lety v dopravním podniku na podporu veřejně prospěšných projektů a aktivit. Hned první ročník zaujal běžné cestující městské hromadné dopravy natolik, že každý další rok vypravil dopravní podnik na podporu akce speciální vůz s grafickým polepem odlišujícím ho od běžných spojů MHD a s vlastním jízdním řádem.

Letos vyjede TICHÁ TRAMVAJ v pondělí 12. září 2022. Pojede na lince MHD č. 2 na trase Dolní Hanychov – Lidové sady (a zpět) podle svého jízdního řádu v čase 9 – 13 hodin. Speciálně přistavený vůz T3M z depozitu Boveraclubu se na několik hodin změní v pojízdnou učebnu znakového jazyka pro stálé cestující městské dopravy, ale i zájemce z řad veřejnosti, kteří mají zájem porozumět osobám s poruchami sluchu.

„Šestý ročník Tiché tramvaje si klade za cíl pomoci přiblížit svět neslyšících slyšící majoritě, mimo jiné s využitím možnosti naučit se několik znaků při minikurzu znakového jazyka. Chceme více přiblížit, jak komunikaci, tak kulturu neslyšících většinové společnosti,“ říká Alena Janoušková, vedoucí konzultantka Tichého světa pro Liberecký kraj.

Ve spoji, který bourá komunikační bariéry, své služby nabízejí nejen lektoři znakového jazyka, ale také dobrovolníci s poruchami sluchu. Společně odpovídají na dotazy a učí základy jiné komunikace. Komunikace, ve které se neklopí oči, ale naopak nese snahu pochopit toho druhého. Možnosti výuky v tramvajové učebně každoročně využívají mimo cestujících také celé třídy z různých stupňů základních škol a středoškoláci.

 „Společná akce měla každý rok velmi pozitivní ohlasy u cestujících městské dopravy. Mnoho z nich využilo možnost se naučit znakovým jazykem nějaké slovo, jméno nebo jen pozdrav a do Tiché tramvaje se vrací. V naší snaze porozumět stačí i krátký čas, například ten, mezi jednotlivými zastávkami MHD,“ upřesnila Martina Poršová, tisková mluvčí DPMLJ.

Cílem společného snažení organizátorů je vstoupit v netradičním prostředí MHD do světa neslyšících osob, upoutat pozornost veřejnosti na jejich problémy, pochopit a propojit svět slyšících se světem neslyšících.

Akci si letos vyzkouší také v Ústí nad Labem. Ústecký dopravní podnik rozjede svůj TICHÝ VŮZ. Děkujeme, že akce zaujala i v jiném dopravním podniku.  

<tm>

Tisková zpráva 22/09

TISKOVÁ ZPRÁVA

Nově podepsaná Podniková kolektivní smlouva přináší zaměstnancům garance, na kterých se vedení dopravního podniku dohodlo s odboráři.

Liberec 19. 8. 2022

Tento týden byla podepsána Podniková kolektivní smlouva pro rok 2023, které předcházelo několik společných setkání a několikaměsíční vyjednávání zástupců Odborové organizace Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. s představenstvem a vedením společnosti. Odborová organizace ocenila vstřícnost společnosti v posledních letech, kdy byly mzdy jak v souladu s kolektivní smlouvou, tak i mimořádně a opakovaně navyšovány. V letošním roce se mzdy zvýšily dokonce 2x, a to  nejen o 3% od 1.1.2022, ale o další cca 3% pak i od 1.7.2022.

Všechna jednání o nové smlouvě se vedla s uvědoměním si současné nelehké situace a finančních možností DPMLJ. Dlouhodobá korektnost vzájemných vztahů a společné zájmy na fungování společnosti vedly ke konečné podobě smlouvy, která pro rok 2023 nejenže zachová většinu zaměstnaneckých benefitů, ale nově garantuje nárůst mezd o 10% a navýšení příspěvku společnosti na stravování o 11 Kč.

 „Podařilo se uzavřít kolektivní smlouvu, která výhodně zlepšuje platové podmínky našich zaměstnanců a zároveň respektuje ekonomické možnosti DPMLJ. Děkuji zástupcům odborů za korektní přístup v jednáních. Zlepšování pracovních podmínek našich zaměstnanců bude mít prioritu i nadále“, zdůraznil předseda představenstva Ing. Michal Zděnek, M.A.

Odboráři slovy předsedy své odborové organizace Zděnka Leszkovena prohlásili, že věří, že nová kolektivní smlouva potěší stávající zaměstnance a současně bude motivovat nové zájemce o práci v dopravním podniku. Pan Leszkoven pak dodal, že smlouva byla nově podepsána pouze na rok, protože tak umožňuje odborářům i vedení DPMLJ reagovat na aktuální ekonomický vývoj ve společnosti.

Nová smlouva je závazná pro všechny zaměstnance zastoupené závodním výborem odborové organizace a zaměstnavatele zastoupeným představenstvem společnosti. Upravuje vzájemné vztahy účastníků, jejichž práva a povinnosti stanoví další pracovně právní, mzdové a sociální vztahy a nároky.

Bc. Martina Poršová, tisková mluvčí