16/18 TISKOVÁ ZPRÁVA
Anna Kulovaná a Martin Sochor provezli v rámci Muzejní noci stovky cestujících v retro
autobusech a historických tramvajích
Semily / Liberec, 24. května 2016 – BusLine a.s. a DPMLJ, a.s. ve spolupráci se spolkem Boveraclub na akci „Muzejní noc pod Ještědem“ dne 20. května svezly v rámci vyhlídkových retro jízd z Liberce do Jablonce nad Nisou i zpět a po Liberci stovky cestujících. V roli průvodčích se představili herečka Anna Kulovaná a herec a mim Martin Sochor. Oba dva v historických autobusech a tramvaji cestující nejen pobavili, ale také jim na památku za dobrovolné jízdné předali pamětní jízdenku, nebo se s nimi vyfotili.
„Akce „Muzejní noc pod Ještědem“ se BusLine zúčastnil již po čtvrté a jsme rádi, že díky tomu jsme mohli veřejnosti představit historické autobusy, které patří mezi sběratelské klenoty naší společnosti. Veterány využíváme především k vyhlídkovým jízdám v rámci pořádání různých akcí pro veřejnost, objednat si jeho služby ale může i jednotlivec. Jeden z vozů se objevil i v oblíbeném českém seriálu „Vyprávěj“. Návštěvníci akce měli možnost zavzpomínat na historii cestování společně s herečkou Annou Kulovanou a dále hercem a mimem Martinem Sochorem, kteří se představili v roli průvodčích,“ uvedl výkonný ředitel společnosti BusLine a.s., Ing. Radek Chobot.
„S historickými tramvajemi dopravního podniku každoročně při Muzejní noci vyjíždějí členové spolku Boveraclub, kteří zajišťují nejen obsluhu vozidel v dobových uniformách, ale o tramvaje v průběhu roku i pečují. Během večera se na zvláštní historické lince vystřídaly tři historické motorové vozy s jedním vlečným, historické jízdy finančně podpořil Liberecký kraj“, informoval Ing. Tomáš Krebs, předseda spolku. „Dopravu ve městě zajišťují tento večer i tradiční linky MHD, které jsme vždy připraveni posílit. Vidíme, že Muzejní noc se těší stále většímu zájmu a jedná se skutečně o jeden z nejhezčích kulturních večerů jak v Liberci, tak v Jablonci nad Nisou“, pochválil akci ředitel DPMLJ, a.s. Bc. Luboš Wejnar.
Vyhlídkové jízdy zajistily i dva historické autobusy, ŠKODA RTO 706 a ŠL 11 Turist, oba vozy z roku 1972. Autobusy jezdily proti sobě z Liberce a Jablonce nad Nisou, první jízda startovala v 17:20 od Severočeského muzea a pokračovala k Muzeu skla
a bižuterie, odkud v ten samý čas odjížděl druhý veterán. Až do 23:20 se mohli cestující vždy po hodině díky retro jízdám pohybovat mezi libereckým a jabloneckým kulturním programem. Letos nově se zastávkou ve Vratislavicích nad Nisou
u Automuzea, ve kterém si mohli prohlédnout nádherné veterány osobních automobilů. Pro všechny návštěvníky byl v Liberci i Jablonci nad Nisou připraven bohatý program, a to v Severočeském muzeu Liberec, Oblastní galerii Liberec, iQlandii Liberec, Automuzeu Vratislavice nad Nisou, Domě Jany a Josefa Scheybalových a Muzeu skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou.
„Mně se staré věci líbí, takže včetně mého kolegy Martina i autobusu, je vše naprostá paráda. Sama nemám řidičské oprávnění, řídit prostě nechci, ale kvůli starým vozům bych si ten řidičák snad i udělala“, uvedla s úsměvem Anna Kulovaná.
„Vracím se do dětských let. Pamatuji si, že jsem jako malý kluk jezdíval těmito starými autobusy na zájezdy do Rumunska. Zájezdy každoročně pořádal můj dědeček z Železného Brodu a jelo se tam 3 dny, opravdu celoživotní zážitek. Bylo to úžasné a v té době vlastně i vrchol cestovatelských možností“, vtipně doplnil Martin Sochor.
Technická specifikace historických autobusů:
ŠKODA RTO 706 MTZ
rok výroby: 1972 výrobce: LIAZ Rýnovice
motor: LIAZ, zdvihový objem: 11 781 cm3 převodové ústrojí: převodovka v bloku s motorem,
počet rychlostí: 5 + 1 karoserie: celokovová
pneumatiky: 11.00-20 počet náprav: 2 – 1 zadní
celkové rozměry – délka: 10 810 mm šířka: 2 500 mm
výška: 2 980 mm hmotnost – celková: 14 400 kg
provozní: 8 700 kg počet míst: 41 + 2 k sezení
maximální rychlost: 75 km/hod.
ŠL11-1307 Turist
rok výroby: 1972 výrobce: Karosa, národní podnik Vysoké Mýto
karoserie: druh samonosná ocelová počet míst: 47 – 47 k sezení
celkové rozměry: délka 11 170 mm šířka 2 500 mm
výška 3 120 mm rozvor: 5 500 mm
hmotnost – celková: 13 765 kg pohotovostní: 9 220 kg
užitečná: 4 465 kg obsluhy: 80 kg
počet náprav: 2 – 1 kola a pneumatiky, zadní zdvojená, 10 x 20 R
brzdy: provozní vzduchová, nouzová vzduchová, parkovací pružinová, zpomalovací výfuková
maximální rychlost: 100 km/hod.
Historické tramvaje - popis:
MOTOROVÝ VŮZ „BOVERA“ Č. 78 – 1000 mm
Vyroben vagónkou Ringhoffer v roce 1929 pro pouliční dráhu v Ústí nad Labem. Výzbroj dodala firma Brown - Boveri. Protože byl tento typ určen pro provoz na příměstských tratích do okolních obcí, byl interiér vybaven netradičně koženými sedáky a stolečky pod okny. V roce 1965 byl přestavěn na kolejový brus a v této podobě se v roce 1969 dostal do Liberce. V letech 1987 - 2000 proběhla jeho celková oprava do podoby provozu na konci 40. let 20. století.
Obsaditelnost: 20 míst k sezení, 34 ke stání.
MOTOROVÝ VŮZ 6MT Č. 117 – 1000 mm
Vyroben vagónkou v České Lípě roku 1953 pro pouliční dráhu v Jablonci nad Nisou. Zde byl v provozu na trati Rychnov - Jablonec - Janov, od roku 1955 i do Liberce. Do liberecké provozovny byl předán roku 1957, z osobní dopravy vyřazen roku 1971, kdy byl převeden mezi služební vozy. V roce 1979 byl předán do Technického muzea v Brně, ze kterého se vrátil zpět do Liberce v březnu 2001. Po renovaci byl v září 2011 uveden do provozu ve stavu po vyrobení. Obsaditelnost: 22 míst k sezení, 38 ke stání.
VLEČNÝ VŮZ „PLECHÁČ“ Č. 44 – 1000 mm
Vlečný vůz č. 44 vyrobila pro Jablonecké elektrické dráhy v roce 1932 firma Ringhoffer v Praze. Do provozu na trati z Rychnova do Janova byl zařazen v roce 1936. Po roce 1955 se stala jeho hlavním působištěm linka mezi Jabloncem nad Nisou a Libercem. V roce 1967 byl vůz předán do Liberce, kde byl v roce 1973 vyřazen z osobní dopravy. V roce 1979 byl předán Technickému muzeu v Brně. Do Liberce se vrátil v roce 2009, kdy byla zahájena jeho rekonstrukce. Obsaditelnost: 20 míst k sezení, 25 ke stání.
MOTOROVÝ VŮZ TATRA T2R Č. 17 – 1435 mm
Původně vůz T2 č. 640 DP města Ostravy, který byl v místních Ústředních dílnách na přelomu let 1985/86 rekonstruován na typ T2R dosazením elektrické výzbroje a řady jiných prvků (např. okna, sedačky) z typu T3. V letech 1995/96 bylo z Ostravy do Liberce zakoupeno osm tramvají T2R, devátý vůz, č. 640, byl jako služební dodán v roce 1998. Pro malé využití byl od roku 2006 odstaven a nakonec vybrán jako muzejní vůz T2R a opraven do podoby z poloviny 90. let. Obsaditelnost: 25 míst k sezení, 75 ke stání.