logo dpmlj

Překlad

Tiskové zprávy 2019

Tisková zpráva 19/15 - SDP ČR - vyřešen problém s barvocitem

Výsledek spolupráce Sdružení dopravních podniků ČR a Ministerstva dopravy ČR pomůže stabilizovat stavy řidičů v dopravních podnicích

Praha, 28. června 2019

Úsilí Sdružení dopravních podniků ČR přineslo další ovoce - ve spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR vyřešilo problém s barvocitem. Problémy vyplývající z rozdílného posouzení zdravotní způsobilosti řidičů tramvají a trolejbusů oproti řidičům autobusů v městské veřejné dopravě tak dopravním podnikům od 1. července odpadnou.

Dosavadní praxe znamenala, že přestože se všichni řidiči MHD pohybují při výkonu práce ve stejném provozu, na řidiče „drážních vozidel“, tedy trolejbusů a tramvají, byly kladeny nároky nepoměrně vyšší. Největší potíže z hlediska náboru, ale i stabilizace řidičů tramvají a trolejbusů, pak působil právě barvocit.
Ačkoli tato praxe trvala řadu let, skutečně velké problémy začala působit v okamžiku, kdy na trhu práce chybí tisíce řidičů.

Díky vynikající spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR, konkrétně s ředitelem odboru Jindřichem Kušnírem a jeho kolegy (Odbor drah, železniční a kombinované dopravy), došlo ke změně legislativy a to s účinností od 1. července tohoto roku. Nově zavedená praxe tak srovná nároky kladené na řidiče MHD bez ohledu na skutečnost, který z dopravních prostředků právě řídí.

„Velmi si vážím přístupu našich partnerů z Ministerstva dopravy a věřím, že stejně jako v tomto případě se v budoucnu podaří vyřešit i další problematické otázky mezi MHD a dopravou železniční,“ komentuje výsledek spolupráce Tomáš Pelikán, předseda SDP ČR a Místopředseda představenstva Dopravního podniku města Pardubic, a dodává: „Stávající legislativa totiž nereflektuje v některých podstatných otázkách odlišnosti MHD a dopravy na železnici.“

Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) je nejvýznamnější asociace provozovatelů městské hromadné dopravy (MHD) v ČR. Sdružuje 20 dopravních podniků, působících zejména v krajských městech a zahrnuje mimo jiné všechny provozovatele elektrické drážní (tzn. tramvajové, trolejbusové a speciální) dopravy v ČR. Členské dopravní podniky ujedou ročně téměř 310 milionů vozových kilometrů a přepraví více než 2,4 miliardy cestujících. Provozují 2 694 autobusů, 1 644 tramvají, 698 trolejbusů a 143 souprav metra. Téměř 70% výkonů je dnes prováděno v elektrické trakci a dopravci mají zpracovány koncepční materiály k dalšímu rozvoji elektrické dopravy s významným zapojením elektrobusů.

Tisková zpráva 19/14 - Nový předseda Sdružení dopravních podniků

Novým předsedou Sdružení dopravních podniků ČR byl zvolen Tomáš Pelikán 

Praha, 21. června 2019

Správní rada Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) zvolila tento týden do svého čela nového předsedu. Stal se jím čtyřiačtyřicetiletý Tomáš Pelikán, místopředseda představenstva pardubického dopravního podniku.

Tomáš Pelikán řídí pardubický dopravní podnik již od roku 2005 a dlouhodobě se věnuje problematice čerpání dotačních titulů pro oblast veřejné dopravy. Ve funkci nahradil dosavadního šéfa sdružení Michala Krause, který vedl SDP ČR od roku 2015 a znovu již nekandidoval.

„Výsledku volby správní rady si velmi cením a bude pro mne výzvou navázat na práci mého předchůdce,“ komentuje zvolení Tomáš Pelikán, novopečený předseda SDP ČR a Místopředseda představenstva pověřený řízením společnosti Dopravní podnik města Pardubic.

Post prvního místopředsedy bude i nadále vykonávat Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna, stejně tak pozici druhého místopředsedy obhájil Ladislav Urbánek, dopravní ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) je nejvýznamnější asociace provozovatelů městské hromadné dopravy (MHD) v ČR. Sdružuje 20 dopravních podniků, působících zejména v krajských městech a zahrnuje mimo jiné všechny provozovatele elektrické drážní (tzn. tramvajové, trolejbusové a speciální) dopravy v ČR. Členské dopravní podniky ujedou ročně téměř 310 milionů vozových kilometrů a přepraví více než 2,4 miliardy cestujících. Provozují 2 694 autobusů, 1 644 tramvají, 698 trolejbusů a 143 souprav metra. Téměř 70% výkonů je dnes prováděno v elektrické trakci a dopravci mají zpracovány koncepční materiály k dalšímu rozvoji elektrické dopravy s významným zapojením elektrobusů.

Tisková zpráva 19/12 - „devadesátiny“ historické tramvaje

Dopravní podnik oslaví ve čtvrtek 6. 6. 2019 „devadesátiny“ historické tramvaje 

Liberec, 31. 5. 2019

Historická tramvaj č. 78 „Bovera“ Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou oslaví své kulaté narozeniny. A jaké datum je možné považovat u tramvaje za den narození? Za takový den se zpravidla považuje ten, kdy bylo vydáno „používací povolení“ v rámci úředního vyzkoušení nových vozů.

U vozu se dochoval protokol z brzdových zkoušek, které se konaly 7. 6. 1929 na trati do Vaňova v Ústí nad Labem. Kromě zástupců tehdejších elektrických pouličních drah byl přítomen i ministerský rada Kreibich, který užívací povolení za ministerstvo železnic vydal. Od tohoto data až do roku 1965 vozila dnešní historická tramvaj své cestující po Ústí nad Labem.

V letech 1929 a 1930 bylo dodáno do Ústí nad Labem celkem 18 tramvají tohoto typu. Vyrobeny byly u Ringhoffera v Praze, elektrickou výzbroj dodala firma Brown Boveri (proto přezdívka „Bovera“) a ta se do vozů montovala až v Ústí. Na svou dobu velice moderní tramvaje se na dlouhá léta staly typickými pro Ústí nad Labem. Sloužily až do první poloviny šedesátých let, kdy byly nahrazeny novými vozy typu T2. Některé z nich byly používány ještě jako pracovní, většina se však likvidace tramvajového provozu v roce 1970 ale nedožila.

Vůz č. 78 byl v roce 1965 přestavěn na kolejový brus. Oddíl pro cestující byl zbaven lavic a instalováno sem bylo technické zařízení pro broušení kolejnic. V roce 1969 pak byl předán do Liberce a nejen že tak unikl likvidaci, ale sloužil svému pracovnímu účelu dál. V roce 1987, kdy liberecké tramvaje slavily svou devadesátku, byl použit jako pojízdný poutač k tomuto výročí. Byla to trochu taková Potěmkinova vesnice. Vůz obdržel zvenčí svůj původní červenobílý nátěr, v interiéru ale zůstalo brousicí zařízení, takže ještě nemohl vozit cestující.

O rok později se do celkové opravy vozu pustili fandové z tehdejšího Kroužku přátel městské dopravy, pozdějšího Boveraclubu. Opravy brigádnickou formou trvaly až do roku 1994, nebyly však dokončeny. Impulzem pro obnovení renovačních prací pak byla žádost o zapůjčení do Ústí nad Labem – v rámci stoletých oslav dopravního podniku. Během roku byla dokončena oprava vozové skříně a pojezdu a po návratu do Liberce pak i elektrická výzbroj. Dne 25. září 1999 se vůz poprvé opět rozjel vlastní silou a za rok, po dokončení interiéru a získání průkazu způsobilosti, svezl své první cestující jako historický vůz.

Při zvláštních jízdách „Bovera“ od roku 2000 absolvovala již přes 12 tisíc kilometrů. Jako každé historické kolejové vozidlo absolvuje každý rok předepsanou elektrorevizi a brzdové zkoušky. Ty zatím absolvovala vždy úspěšně a s naměřenými hodnotami, stejnými jako v roce 1929 při prvních zkouškách.

„Popřejme tomuto historickému pokladu, který se v roce 2012 stal kulturní památkou, mnoho dalších bezpečných kilometrů při svých jízdách. Jsme potěšeni, že právě takovýto vůz je součástí vozového parku dopravního podniku v Liberci,“ doplnil Ing. Michal Zděnek, M.A. předseda představenstva DPMLJ, a.s.

Martina Poršová, tisková mluvčí DPMLJ a. s.

bovera 1bovera 2bovera 3bovera 4bovera 5bovera 6

Tisková zpráva 19/13 - Turnaj ve stolním tenise

Dopravní podnik dal tradici a podporuje již 10 let turnaj seniorů ve stolním tenisu. Turnaj neztrácí na atraktivnosti a rozrůstá se. Změnil pouze svůj název.

Liberec, 6. 6. 2017

Nepopsatelnou atmosféru má každoročně turnaj seniorů ve stolním tenisu, který se odehraje také letos. V pátek 7. června, v 10:00 hodin v sále Home Credit Areny v Liberci.

Můžeme skutečně hovořit o turnaji s tradicí. Před 10lety soutěž inicioval tehdejší ředitel DPMLJ, zároveň rozhodčí a stolní tenista, Ing. Jiří Veselka. Název byl poplatný své době, hrálo se „O pohár ředitele DPMLJ“. Organizační struktura řízení dopravního podniku se změnila. Letos se poprvé na ceně pro vítěze objeví upravený název turnaje seniorů ve stolním tenisu „O POHÁR DOPRAVNÍHO PODNIKU“.

Akci zaštiťuje Komunitní středisko Kontakt Liberec. Jeho ředitel Bc. Michael Dufek, považuje tento turnaj za nejen sportovní, ale i společenské setkání aktivních seniorů. „Patří již každoročně do kalendářů libereckých seniorů. Těší se a poctivě trénují“, dodal ředitel Dufek.

Turnaj tradičně zahajuje zástupce dopravního podniku. „Náleží do společenské odpovědnosti firmy podporovat podobné projekty a pro vedení dopravního podniku je čest navázat na tradici tohoto turnaje,“ zdůraznil Ing. Michal Zděnek, M. A. předseda představenstva.

„S úctou přejeme každému z hráčů dobrou hru, dobrý sportovní výkon a dobrou kondici do dalších let,“ doplnil přání s uznáním k přihlášeným účastníkům místopředseda Martin Pabiška, MBA.

Zájem seniorů o sportovní zápolení narůstá rok od roku. Přidali se účastníci z dalších dvou měst Libereckého kraje, z Frýdlantu v Čechách a Jablonce nad Nisou. Pozadu nezůstaly ženy stolní tenistky, a tak vznikla samostatná kategorie seniorek. Do turnaje se v posledních ročnících přihlásilo několik desítek stolních tenistů. Vítězný pohár si odnáší nejúspěšnější žena, nejúspěšnější muž a nejstarší účastník.
foto archív mluvčí DPMLJ

Martina Poršová, tisková mluvčí DPMLJ a.s.

stolni tenis

Tisková zpráva 19/11 - kloubové autobusy

Dopravní podnik doplnil svůj vozový park pražskými kloubovými autobusy

Liberec, dne 16. 4. 2019

Řidiči dopravního podniku si minulý týden dojeli pro šest kloubových autobusů do Dopravního podniku hl. města Prahy. Tato vozidla byla stažena z linek MHD v Praze, které obsluhovala ještě začátkem měsíce dubna.

„Jedná se o vozidla technicky v dobrém stavu a předpoklad jejich používání je cca 3 roky,“ doplnil informaci o nákupu předseda představenstva DPMLJ Ing. Michal Zděnek, M. A.

V současné době se na všech autobusech pracuje. Dovybavují se odbavovacím systémem dle „libereckých“ standardů, dolepují se informační piktogramy pro cestující s grafikou používanou v Liberci. Cena jednoho kloubového autobusu je 100 000,- Kč bez DPH. Na vozidlech zůstává původní červená barva.

„Je třeba si uvědomit, že přestříkání autobusů do barev DPMLJ potřebuje čas a znamenalo by v tuto chvíli další finanční náklady“, konstatoval provozně-technický ředitel Ludvík Lavička.
Vozidla jsou prioritně určena na doplnění autobusového vozového parku. Plánované výluky na tramvajových tratích nutně navyšují potřebný počet vypravených autobusů, které pak zajišťují náhradní autobusovou dopravy suplující tramvajové linky.

Nákup kloubových vozidel byl nutný a měl by dané situaci hodně pomoci,“ řekl předseda dozorčí rady dopravního podniku Mgr. Petr Žídek.

První autobusy se objeví na libereckých městských linkách v druhé polovině dubna 2019.

DPMLJ, a. s.

kloub1 kloub2