logo dpmlj

Překlad

Tiskové zprávy 2020

Tisková zpráva 20/32 - nové autobusy SOR

 

Dopravní podnik převzal první čtyři nové autobusy SOR NS 12. Rámcová smlouva umožní během tří let nákup dalších vozidel pro MHD Liberec.

Liberec 2. prosince 2020 

Součástí vozového parku Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. (DPMLJ) se staly v listopadovém finiši čtyři nové autobusy řady SOR NS 12. Rámcová smlouva na nákup nových dieselových nízkopodlažních dvounápravových, třídveřových autobusů určených do provozu MHD v Liberci byla podepsána v únoru letošního roku s výrobcem SOR Libchavy. Její platnost je do roku 2022 a zajišťuje postupný nákup až 20 vozidel.

Do března příštího roku do DPMLJ najede dalších dvanáct autobusů SOR, které jsou již objednány. Jedná se o nové modely autobusů NS 12 s dieselovým pohonem. Každé z dodaných vozidel má ve své výbavě klimatizaci, USB zásuvky, Wi-FI, kamerový systém nad dveřmi, kamery pro sledování přední a zadní části vozidla. Součástí výbavy je také zařízením monitorující počty cestujících.

První listopadové autobusy jsou nyní v zázemí dopravního podniku dovybavovány informačním a odbavovacím systémem používaným v DPMLJ. Dále bude následovat zácvik techniků a hlavně řidičů.

Naším společným cílem je, aby vozidla co nejdříve vyjela do ostrého provozu na linky městské dopravy a stala se vítaným vánočním dárkem pro cestující, ale i řidiče“, doplnil Ing. Michal Zděnek, předseda představenstva DPMLJ, a.s.

Za každý autobus zaplatil dopravní podnik 5,15 milionů korun. Naftové autobusy postupně nahradí dosluhující starší typy, přičemž právě autobusy tvoří v dopravním podniku flotilu sta vozidel. V září 2020 vozový park doplnilo již 10 nových kloubových vozidel typové řady SOLARIS Urbino18 na pohon CNG, které denně obsluhují páteřní linky MHD v Liberci.

<tm>

Tisková zpráva 20/31 - virtuální projížďka

Boveraclub a dopravní podnik připravil VIRTUÁLNÍ JÍZDY HISTORICKÉ TRAMVAJE GOTHA T2-62  

Liberec 13. 11. 2020

Boveraclub společně s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. zprovoznil další historickou tramvaj, která nyní po zkouškách obdržela potřebný „Průkaz způsobilosti drážního vozidla“.

Vzhledem k tomu, že současná situace nedovoluje vůz využít k tradičním jízdám, připravili jsme pro veřejnost na úterý 17. 11. 2020 sváteční jízdy této historické tramvaje, kterých se veřejnost může zúčastnit pomocí kamery a díky internetovému přenosu.

Průjezd vozu GOTHA T2-62 dle svého jízdního řádu můžete vidět například při sváteční procházce v okolí tramvajové tratě na Jablonec nad Nisou.

Tramvaj T2-62 byla vyrobena v roce 1964 ve východoněmeckém městě Gotha a pro cestující sloužila v Jeně až do roku 1994, kdy byla upravena na školní vůz pro výuku řidičů. Boveraclub vůz odkoupil a převezl do Liberce v roce 2016 a následně zahájil potřebné opravy, aby mohl vozit cestující.

Tento typ vozu byl také pro východoněmecká města vyráběn i v Praze, a to po té, co RVHP rozhodla, že tramvaje bude pro východní blok produkovat pouze tehdejší Československo. V ČKD Tatra vyrobily v letech 1967 – 1969 celkem 117 motorových a 116 vlečných vozů.

Jedná se o klasickou dvounápravovou tramvaj, na které zaujme především její ovládání. Řídí se totiž pomocí volantu, kterým řidič ovládá kontrolér umístěný pod podlahou. Tramvaje typové řady Gotha byly typickými vozidly pro města tehdejší Německé demokratické republiky a mnohde byly motorové vozy spojovány do souprav i s dvěma vleky.  Dnes už tyto vozy jezdí jen na třech místech v Německu a jako exponáty zdobí tramvajová muzea po celém světě.

Slavnostní jízdy se můžete zúčastnit prostřednictvím facebookových stránek Boveraclubu.

 
 

<tm>

Tisková zpráva 20/29 - SDP Movember

Listopad bude opět věnovaný Movemberu. Kníry ozdobí vozy MHD napříč republikou

Praha, 27. října 2020

Celosvětová kampaň Movember bojuje pravidelně za změnu pohledu na mužské zdraví. Již třetím rokem se i dopravní podniky připojí k podpoře projektu Movember a v ulicích budou po celý listopad opět k vidění kníry na čelech autobusů, tramvají i trolejbusů. Šířit osvětu ale budou dopravní podniky po celé ČR i prostřednictvím dalších komunikačních kanálů. 

„Ochrana našeho zdraví je kvůli pandemii covid-19 v současné době tématem číslo jedna, ale neměli bychom opomíjet i další závažné nemoci. Proto jsme i letos polepili autobusy, tramvaje i trolejbusy kníry, které právě mají nabádat k nepodceňování prevence a s ní spojený případný včasný záchyt nemoci. Věříme, že vozy s knírem vzbudí žádoucí pozornost v ulicích měst a v rámci našich možností přispějeme dobré věci,“ říká Tomáš Pelikán, předseda SDP ČR a místopředseda představenstva Dopravního podniku města Pardubic, a. s.

Spolupráce organizátorů Movemberu s dopravními podniky odstartovala v předloňském roce a měla velmi dobré ohlasy. Zapojená města k podpoře projektu přistupují individuálně a využívají své běžné komunikační kanály. Kromě knírů na vozech budou v jednotlivých městech k vidění i další grafické materiály, a to nejen ve vozidlech a v jejich interiérech, ale také například na sociálních sítích, webových stránkách či zákaznických centrech. 

Spolupráci napříč republikou zastřešilo opět Sdružení dopravních podniků ČR. V letošním roce se do akce zapojilo více než deset dopravních podniků. Například v Praze bude polepeno kníry 20 autobusů a 20 tramvají, v Ostravě 40 nejnovějších tramvají a v Plzni vyjede dokonce 60 vousatých vozů všech tří trakcí. Jednotlivé dopravní podniky chystají například i soutěže o nejkrásnější knír pro své zaměstnance, finanční sbírky a vnitropodnikovou osvětu. Rozsah kampaně je závislý na možnostech každého dopravního podniku.  

Do osvětové kampaně se zapojuje řada zemí, Česká republika prostřednictvím Nadačního fondu Muži proti rakovině, který se od svého vzniku v roce 2012 snaží zlepšit povědomí o nutnosti preventivních prohlídek mužských pohlavních orgánů. Nadační fond Muži proti rakovině podporuje výzkumné projekty a rozvoj léčby urologických nádorů, šíří osvětu v této oblasti a pomáhá získat finanční zdroje na nákupy přístrojového vybavení pro léčbu onkologických pacientů. Rakovina prostaty je přitom jedním z nejvíce asymptomatických druhů rakovin.

Více informací naleznete také zde: http://www.muziprotirakovine.cz/

PaedDr. Martin Chval 
výkonný ředitel SDP ČR

Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) je nejvýznamnější asociace provozovatelů městské hromadné dopravy (MHD) v ČR. Sdružuje 22 dopravních podniků, působících zejména v krajských městech a zahrnuje mimo jiné všechny provozovatele elektrické drážní (tzn. tramvajové, trolejbusové a speciální) dopravy v ČR. Členské dopravní podniky ujedou ročně více než 320 milionů vozových kilometrů a přepraví více než 2,6 miliardy cestujících. Provozují 2 881 autobusů,  1 687 tramvají, 668 trolejbusů a 143 souprav metra. Téměř 70% výkonů je dnes prováděno v elektrické trakci a dopravci mají zpracovány koncepční materiály k dalšímu rozvoji elektrické dopravy s významným zapojením elektrobusů.

Liga proti rakovině Praha je nezisková organizace, která byla založena již v roce 1990. Členy jsou nejen onkologičtí pacienti a jejich rodinní příslušníci, ale i občané s humanitárním cítěním a zdravotníci. Více než 60 onkologických pacientských organizací z celé republiky jsou kolektivními členy. Vzájemnou informovanost umožňuje periodicky vydávaný Zpravodaj. Liga je členem mezinárodních organizací ECL a UICC.

Tisková zpráva 20/30

Posílené spoje MHD do průmyslových zón Sever a Jih v Liberci a omezení pracovní doby zákaznického centra, jsou aktuální novinky v provozu městské dopravy v Liberci

Liberec 3. 11. 2020 

Vedení dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a. s. stále monitoruje provoz městské dopravy a spoje na některých linkách MHD. Zatímco na některých linkách cestujících citelně ubylo, jiné spoje vykazují jejich stoupající počet, konkrétně se jedná o spoje do lokalit průmyslových zón.

Vzhledem k této skutečnosti a s přihlédnutím k podnětům od cestujících, je s platností od neděle 1. 11. 2020 dočasně posílena doprava na lince č. 27 (Průmyslová zóna Sever) a lince č. 31 (Průmyslová zóna jih), a to jak v pracovní dny, tak o víkendech. V exponovaných časech nástupu nebo ukončení pracovních směn ve firmách jsou na konkrétní spoje nasazovány 2 vozy místo jednoho. Cílem tohoto kroku je zamezení přeplňování vnitřních prostor autobusů cestujícími, a tím zlepšení hygienických podmínek pro předcházení šíření COVID-19 v prostředcích MHD Liberec.

Dopravní podnik nadále monitoruje také ostatní linky městské dopravy.

Dalším změnou v režimu nabízených služeb je zrušení nedělního provozu zákaznického centra na terminálu MHD v Liberci, Fügnerově ulici od neděle 8. 11. 2020. Na základě platného vládního nařízení, které ukládá uzavření maloobchodních prodejen v neděli a v souvislosti s omezením pohybu osob, velmi výrazně poklesl zájem turistů a pravidelných cestujících o možnost nákupu jízdních dokladů a využití nabízených informačních služeb. Zrušení nedělního provozu je pouze dočasné. Cestující mají možnost navštívit zákaznické centrum zbývajících šest dní v týdnu, kdy prodejní doba zůstala beze změny (PO – PÁ 6:00 – 19:30, SO 8:30 – 15:00).

Děkujeme za pochopení.

 

<tm>

Tisková zpráva 20/28

Dispečeři dopravního podniku a krajského dispečinku IDOL spolupracují již několik měsíců v návaznosti večerních spojů MHD a příměstské dopravy PAD

Liberec 29. 9. 2020 

Od 25. května 2020 je zajištěna přestupní vazba u posledního spoje příměstské dopravy (PAD) Libereckého kraje č. 360 z Mladé Boleslavi, který přiváží převážně zaměstnance automobilky Škoda.

Spoj PAD s příjezdem do Fügnerovy ulice ve 23:08 hodin umožňoval cestujícím pouze omezenou možnost přestupu na finální rozjezdové autobusy linek MHD ve 23:10 hodin.

Z tohoto důvodu od května funguje spolupráce dispečerských stanovišť (DPMLJ a IDOL), kdy je  monitorován mladoboleslavský spoj již v průběhu své trasy (https://www.mpvnet.cz/idol/map).

V praxi to vypadá tak, že jsou nastavena pravidla spolupráce tak, aby případné zpoždění nelimitovalo ostatní cestující již čekající na linkách posledních spojů MHD. Přestupní vazby jsou řešeny přímo vedoucími dispečery IDOL a MHD. Při zpoždění očekávaného příměstského PAD autobusu do 4 minut, na sebe automaticky spoje čekají. Při zpoždění nad 4 minuty je tato situace okamžitě komunikována dispečery. Další jejich rozhodnutí ovlivňují např. data o sjízdnosti, překážky v dopravě a v neposlední řadě informace o zájemcích na přestup do MHD.

Počet přestupujících cestující spoje PAD č. 360 na terminálu MHD ve Fügnerově ulici se pohybuje maximálně do 10 osob. Některé dny na terminál MHD nepřijíždí vůbec žádný cestující (vystoupí na předchozích zastávkách).

Stejná pravidla pro přestup jsou nastavena také v případě rozjezdových spojů MHD ve 22:40 hodin.

<tm>