Boveraclub
![](/images/img/600-0-2012_10_10_11_03_27--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-35-pa067512.jpg)
Základy zájmového občanského sdružení Boveraclub sahají až do r. 1987, kdy vznikl při pobočce ČSVTS v libereckém dopravním podniku Kroužek přátel MHD. V roce 2005 došlo k transformaci na občanské sdružení a podle tramvaje, na které se zpočátku soustředily hlavní aktivity – původně ústeckého vozu č. 78 zvaného Bovera (dle dodavatele elektrické výzbroje), byl zvolen nový název Boveraclub. Náročná renovace této tramvaje z roku 1929 se protáhla na celá 90. léta, jedním z motivů pro dokončení byly i oslavy 100. výročí MHD v Ústí n.L. (1999), v rámci kterých Bovera krátce zavítala do svého původního působiště. Od roku 2000 je vůz plně provozní a do dnešních dnů absolvoval přes 10.000 kilometrů při zvláštních a historických jízdách.
![](/images/img/0-120-2012_10_10_10_59_49--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-1997-88-k-118.jpg)
![](/images/img/0-120-2012_10_10_10_59_49--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-01-zvedani-6mt.jpg)
Dokončením renovace a zprovozněním Bovery se však aktivity nezastavily, naopak byla přijata nová výzva – zápůjčka a postupné zprovoznění původně jablonecké tramvaje typu 6MT č. 117, coby typické představitelky severočeských tramvajových provozů 50. a 60. let. Práce na voze 6MT byly náročné a znamenaly řadu let brigádnického úsilí členů klubu, byly však nakonec také korunovány úspěchem, završeným získáním „průkazu způsobilosti“ v říjnu roku 2011. Motorový vůz 6MT z roku 1953 je nasazován na historickou linku č.1 a rovněž slouží při zvláštních jízdách na objednávku.
![](/images/img/0-100-2012_10_10_10_59_49--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-05-helgemai-bc-08-09-2012-2.jpg)
![](/images/img/0-100-2012_10_10_10_59_49--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-06-brigady-02.jpg)
![](/images/img/0-100-2012_10_10_11_03_27--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-23-nikon-c-2012-04-28-187.jpg)
Zprovozněním 6MT se nezastavily ani renovační aktivity, po dvou motorových vozech již došlo i na vlečný tramvajový vůz, zvaný „plecháč“ z roku 1932, který vytvoří spolu s 6MT typickou jabloneckou soupravu 50. let 20. století. Plecháč byl stejně jako vůz 6MT dlouhodobě zapůjčen z depozitáře Technického muzea v Brně. Optimisté věří, že se renovaci „plecháče“ podaří dokončit příští rok.
![](/images/img/0-200-2012_10_10_10_59_49--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-08-p9226770.jpg)
![](/images/img/0-200-2012_10_10_11_13_48--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-07-a-obrazek08626.jpg)
V letošním roce se pak záběr činnosti Boveraclubu rozšířil i na autobusy, neboť i v tomto směru je u nás co dohánět, v Liberci dosud scházel historický autobus. Protože však získat i na pohled veterána připomínající autobus není tak snadné, padla volba na dosluhující Karosy ř.700, neboť i ty již zanedlouho budou patřit historii. Po mnoho let nejrozšířenější typ autobusu u nás tak bude nyní zastupovat do původního stavu uvedená Karosa B732 č. 317, jejíž slavnostní křest v původním červeno-bílém laku se uskutečnil 1. června 2012.
![](/images/img/0-200-2012_10_10_11_03_27--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-23-odi035-12-202.jpg)
![](/images/img/0-200-2012_10_10_11_03_27--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-32.jpg)
I v oblasti tramvajových vozidel nelze zapomínat na typy, které brzy doslouží, v mnoha městech ČR již mají historické tramvaje řady T, v Liberci je prvním kandidátem typ T2R, tramvaj která již v podobě typu T2 v Liberci jednou dosloužila (v r. 1988), aby se pak v mírně inovované podobě v 90. letech ještě vrátila (převzaté vozy z Ostravy) pro překlenutí dočasného nedostatku novějšího typu T3. U příležitosti Dne otevřených dveří ve vozovně tramvají v sobotu 22.9.2012 byl veřejnosti poprvé představen renovovaný historický vůz T2R č. 17.
![](/images/img/0-200-2012_10_10_11_03_27--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-33-pa067440.jpg)
Současné liberecké tramvaje sice ještě do muzea nepatří, ale prototyp první „Té-trojky“ byl vyroben v roce 1961 a v Liberci jezdí již od roku 1965. Tyto první liberecké tramvaje již dnes neexistují a ty později dodané byly zásadním způsobem zmodernizovány, Boveraclub investoval do transportu tramvaje T3M č. 8106 z Prahy a finančně se podílel i na jeho odkoupení. Tramvaj T3M č. 8106 v Liberci působila ve zkušebním provozu na začátku devadesátých let a stála vlastně na začátku rozsáhlého modernizačního programu tramvajového vozového parku.
![](/images/img/0-300-2012_10_10_11_26_28--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-scan0060.jpg)
Ovšem snem libereckých členů Boveraclubu je obnovení úplně první liberecké tramvaje z roku 1897, která zde zahajovala provoz. Před třemi lety získalo sdružení vozovou skříň tohoto vozu, podle které je možné v budoucnu postavit repliku. Zcela unikátní díly v podobě celého pojezdu – podvozku i s motory – a elektrické výzbroje včetně kontroléru získalo sdružení od partnerského spolku Freunde der Augsburger Strassenbahn. Na přelomu srpna a září Boveraclub díly přivezl z Bavorska do Liberce a zároveň obdržel povolení ke konání veřejné sbírky.
VEŘEJNÁ SBÍRKA podle zákona č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů „PRVNÍ LIBERECKÁ TRAMVAJ“ na renovaci první liberecké tramvaje z roku 1897 má bankovní účet: 220 028 37 53 / 2010.
Od loňského roku se aktivně rozvíjí i aktivity směrem k našim nejmenším – byl založen kroužek mladých dopraváčků, jehož cílem je nejen vychovat nezbytný dorost pro činnost klubu, ale i obecně zvýšit povědomost o technických památkách a podnítit zájem o technické obory, protože bez šikovných rukou by bylo stále obtížnější zachraňovat další technické unikáty. Pro ty starší byl už pro léto roku 2012 připraven program letních pobytových brigád pro zájemce z řad mládeže z celé republiky a zahraničí.
![](/images/img/0-150-2012_10_10_10_59_49--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-11-pict1670.jpg)
![](/images/img/0-150-2012_10_10_11_03_27--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-26-p9226768.jpg)
![](/images/img/0-150-2012_10_10_10_59_49--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-16-dsc03480.jpg)
Samozřejmostí je pak pořádání zvláštních jízd na objednávku, většinou pro fandy tramvajové dopravy, často spojené s exkurzemi do zázemí dopravního podniku, případně se zprostředkováním návštěvy jiných dopravních zajímavostí. Zcela běžné jsou návštěvy tuzemských skupin či ze sousedního Německa, připravovali jsme program pro turisty z USA, Ruska, Itálie, Švýcarska či Portugalska. Snažíme se vyjít vstříc nejen skupinám, ale i jednotlivcům.
![](/images/img/0-160-2012_10_10_11_03_27--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-24-dsc8375.jpg)
![](/images/img/0-160-2012_10_10_11_03_27--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-25-dsc8508.jpg)
![](/images/img/0-160-2012_10_10_11_03_27--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-29-r.jpg)
I několikrát do roka připravuje Boveraclub různé tematické výstavy a další akce na podporu veřejné dopravy. Společně s dopravním podnikem Boveraclub zajišťuje i tradiční „Den otevřených dveří“ v liberecké vozovně. Bohatá je rovněž publikační činnost nebo účast na různých společenských akcích.
Poslední akcí, připravenou občanským sdružením Boveraclub, byla oslava 100 LET TRAMVAJOVÉ TRATI DO HANYCHOVA, která se konala v sobotu 6.10.2012 odpoledne za velkého zájmu veřejnosti.
![](/images/img/0-150-2012_10_10_11_03_27--users-home-dpml-www-files-TOM-boveraclub-21-pa067432.jpg)
Stránky BOVERACLUBu.