logo dpmlj

Překlad

15/35 TISKOVÁ ZPRÁVA

Vytápění nástupišť tramvajových zastávek MHD Liberec

Liberec, dne 14. prosince 2015

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. postupně vybavuje své tramvajové zastávky vyhřívanými nástupišti. Před letošní zimou je již k dispozici celkem 29 nástupních ploch, vybavení bylo instalováno především při rekonstrukci tramvajových tratí. Posledních 12 míst přibylo při letošních opravách tramvajové trati do Jablonce nad Nisou.

Pro dopravce nebylo v minulých letech jednoduché odpovídajícím způsobem reagovat na aktuální spad sněhu či tvorbu námrazy na nástupních plochách zastávek. Zejména v horských klimatických podmínkách regionu prioritu dostává zimní údržba tratě samotné, aby byl zajištěn provoz tramvají. Téměř současně vyrážejí na úklid zastávek další pracovníci, na některé se ale dostávají dříve a na některé později. V případě kalamitní situace jde pak doslova o sisyfovskou, nikdy nekončící, práci.

Nyní jsou plochy rekonstruovaných nástupišť vyhřívány prostřednictvím speciálních topných kabelů automaticky na základě impulzu z termostatu. K tomu je využíván proud z troleje pro napájení samotných tramvají, což má hned několik výhod. Odpadá tím napájení z klasické distribuční sítě, přičemž je využíváno levnějších tarifů nasmlouvaných dopravním podnikem s distributorem. Zapojení výrazně zlevní i využití rekuperace vzniklé při brždění tramvají do zastávek, zjednodušeně řečeno, modernizované tramvaje vyrábí při brždění proud, který buďto využije jiný vůz na trati při rozjezdu, nebo právě topení na zastávce a tento proud se nemusí mařit v brzdovém odporníku v tramvaji.

„Zařízení na zastávce se uvede v činnost automaticky při poklesu teploty pod 4oC, nedochází k námraze na nástupišti a napadaný sníh ihned odtává. Všechna takto vybavená nástupiště zůstávají čistá a nemusí k nim vyjíždět pracovníci dopravního podniku. Nejdůležitější je však zvýšení bezpečnosti cestujících a eliminace úrazů v zimním období“ uvedl předseda představenstva dopravního podniku Ing. Pavel Šulc.

Tento způsob ošetření zastávek je také výborným ekologickým řešením. Není nutné používat posypovou sůl a eliminuje se na minimum i prašnost.

„Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. je v případě využití této technologie ošetření tramvajových zastávek v čele před podobnými provozy v České republice a zřejmě i nějaký čas zůstane, protože i do budoucna počítáme s vybavením dalších zastávek“ doplnil Bc. Luboš Wejnar, ředitel DPMLJ.

1 23 3