logo dpmlj

Překlad

Tisková zpráva 23/10 - modernizace trati do JBC

Tramvajové vozy se vrátí na meziměstskou trať č. 11 později

Liberec, 22.5.2023

Modernizace tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou je jednou z historicky největších staveb v novodobé historii obou měst. Úkolem náročné modernizace je sjednocení drážního rozchodu kolejí na 1435 milimetrů a odstranění technických a dopravních závad tak, aby byly splněny všechny současné době odpovídající platné normy a předpisy.

Stavební práce aktuálně probíhají v úseku z Vratislavic nad Nisou do Jablonce nad Nisou k ulici Poštovní, včetně úpravy tramvajové smyčky v Tyršových sadech. Stavbu se ale nepodaří dokončit v plánovaném červnovém termínu, provoz s cestujícími je předpokládán až na konci září letošního roku. Nejvíce problematické jsou související přeložky ČEZ distribuce, které se nedaří časově sloučit s prováděnou rekonstrukcí tramvajové trati.

Modernizace trati byla rozložena do několika etap. Započata byla v roce 2000, kdy byly provedeny rozsáhlé práce včetně přípravy na zdvoukolejnění v úseku Nová Ruda – U Lomu. Poslední etapa rekonstrukce tramvajového tělesa probíhá z Vratislavic nad Nisou do Jablonce nad Nisou. Práce byly spuštěny v červenci 2022 a pracuje se nepřetržitě hned na čtyřech úsecích současně.

„Stavba se skládá ze 128 stavebních objektů a k tomu dalších 20 zajišťuje ČEZ distribuce a CETIN. Kompletně se vyměnily koleje na celé trati, kanalizace, přebudovaly výhybny. Trať se částečně přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního provozu, musela se prodloužit životnost kanalizační stoky, vybudovat lávka a nové přemostění, dělají se nové povrhy a signalizace. Zkrátka trať musí splňovat současné technické a bezpečnostní parametry,“ popsal náročnost stavby Ludvík Lavička, provozně-technický ředitel DPMLJ, a.s.

„Jedna z největších stavebních akcí Libereckého kraje vyjde zhruba na 900 milionů korun bez DPH. Pokud se vše podaří podle našich představ, tak budeme moci uplatnit požadavek na dotaci až do výše 622 ml. Kč.,“ zdůraznil Petr Židek, náměstek libereckého primátora a předseda dozorčí rady Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Zároveň doplnil, že do prodloužení termínu a lehkému navýšení ceny stavby přispěly skutečnosti jako vyřizování výkupu nemovitostí, stavební řízení a legislativa s ním spojená, ale také současný stav cen na trhu stavebních materiálů, hlavně oceli.

Na zrekonstruované trati se objeví i celorepubliková rarita. U bývalého nádraží v Proseči vznikne společný přejezd pro vlaky i tramvaje osazený závorami. Cestující tak mají možnost pohodlně přestoupit z jednoho dopravního prostředku na druhý.

Společná tramvajová trať mezi městy Liberec a Jablonec nad Nisou byla otevřena v roce 1955. Svými 12 kilometry délky je nejdelší meziměstskou tramvajovou tratí v České republice. Za rok přepraví téměř milión cestujících. Plánuje se i její prodloužení o dalších cca 800 metrů do dolního centra Jablonce nad Nisou.                                                 

 

<tm>